Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 11 April 2017, 07:44
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 11,7 procent i mars.
Under mars månad förmedlades över 1,2 miljarder kronor. Bio ökade med nästa 100 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Utomhus steg med 31,5 procent och tv med 19,3 procent.
– Prishöjningarna har slagit igenom med full kraft, men det är bara en del av förklaringen; det är fortsatt mycket hög efterfrågan på TV, kommenterar Jochum Forsell, vice vd IUM.
Sämre går det för tidningarna i storstäderna.
– Vad gäller printmedier ser vi ett viktigt trendbrott: för första kvartalet någonsin är landsortspress större än storstadspress. Storstadspressen tappar nu stora summor och under det första kvartalet har kategorin backat med 22 procent, motsvarande 50 miljoner kronor. Landsortspressen går däremot emot strömmen och ökade både i mars men även under årets första kvartal. Den stora mediekonkurrensen i storstäder gör att efterfrågan på dagstidningar blir allt mindre – men på landsorten står sig dagspressen fortsatt stark och förblir en viktig kanal för lokala annonsörer.
Mediekategorierna DR/annonsblad, dagspress storstad, populärpress, fackpress, sök, dagspress kväll och radio uppvisade negativ tillväxt under mars.
Fredrik Thambert