Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Kontroversiella reklambåten Billboat ligger ute till försäljning

Publicerad: 5 oktober 2022, 10:24

Billboat har gjort reklam på Stockholm vatten sedan sommaren 2021.

För en kvarts miljon kronor kan Sveriges mest utskällda reklamyta bli din. Daniel Redgerts och Max Bjurströms reklambåt har stört både stockholmare, bransch och politiker.

Ämnen i artikeln:

BillboatDaniel RedgertMedievalReklamPRPolitik

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Reklambåten Billboat har varit ordentligt omdebatterad sedan den sjösattes av Max Bjurström och pr-profilen Daniel Redgert i Stockholm sommaren 2021. Båten har fått svidande kritik från politiskt håll, där många ansett att den förfular stadsbilden och att Stockholms vatten borde vara fritt från reklam. Liknande kritik har kommit från reklambranschen.

Förra året uppmanade Socialdemokraterna Moderaterna att stoppa reklambåtarna i Stockholm, de senare slog ifrån sig med att det är en fråga för regeringen. Det finns dock inget regelverk från myndighetshåll som kan stoppa Billboat. 

Nu ligger Billboat ute till försäljning på Kvdrpro, en marknadsplats för framför allt begagnade bilar och maskiner. ”Eldriven båt med 2st digitala LED-skärmar om ca 45 m2 per sida”, lyder beskrivningen. Det framgår inte vem som är säljaren. 

Det finns också flertalet bilder över led-skärmarna, där reklambudskap från bland annat Nick's, Redbull och Caia Cosmetics syns. Bilder finns även på interiören med kommandobrygga och en liten toalett. 

Utropspriset är 250 000 kronor, men än så länge har det inte lagts något bud på båten. 

LÄS MER: Reklambåten kritiseras hårt av branschen – så tycker svenska folket om nya medievalet

Resumé har kontaktat Daniel Redgert, som hänvisar direkt till Max Bjurström, som är vd för bolaget bakom Billboat. Daniel Redgert skriver på sms att han inte varit delägare i Billboat sedan februari tidigare i år. 

I ett mejl till Resumé skriver Max Bjurström: 

– För mig har den roliga delen hela tiden varit att bygga upp ett koncept och påvisa att det fungerar. Det var en lång resa att få till allt, och när vi väl lanserade var vi inte allt färdigtestat varpå vi behövde ha ett elverk stående på däck som extra säkerhet, något som möttes av kritik.

Han berättar att han önskade sälja Billboat redan förra året, men kände att de behövde köra en sommar till för att ”bevisa konceptet”. 

– Den här säsongen har fungerat felfritt med flera stora kunder så som Samsung, Gina Tricot, Porsche, Destination Gotland, Italienska turistbyrån med många fler.

– Man brukar höra att projekt ofta blir dubbelt så dyra och tar dubbelt så lång tid att genomföra, det gäller även här. Billboat är något jag har gjort på sidan av mitt vanliga arbete, något jag inte haft som avsikt att dra ner på. Sen jag började med Billboat har jag även hunnit skaffa familj, något jag prioriterar högt. Det tillsammans med jag nu kunnat påvisa konceptet gör att jag valt att lämna över Billboat till en ny aktör som har tiden att driva det vidare.

Bolaget bakom båten heter Floating Billboat Nordic AB. För helåret 2021 redovisade man en omsättning på 2,1 miljoner kronor och en förlust på en halv miljon kronor (rörelseresultat EBIT).

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev