Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Lågprisvarumärket Eldorado satsar på Instagramfilter

Publicerad: 2 mars 2020, 09:32

Eldorado lanserar en rad egna filter på Instagram för att nå den unga målgruppen.


Ämnen i artikeln:

EldoradoRedgert Comms


Lågprisvarumärket Eldorado har de senaste åren gjort flera initiativ för att nå millennials, bland annat genom att utveckla klädkollektioner som setts på Sveriges absolut största influencers och en konceptbutik som öppnade i samband med att varumärket fyllde 50 år i fjol.

I förra veckan lanserade Eldorado sitt första Instagram-filter där användarna blev slumpmässigt tilldelade en av Eldorados mest populära varor, allt från toalettpapper till fruktcocktail. Varumärket är ett av de första i Sverige att haka på den populära ”what type... are you?”-trenden som råder på Instagram stories. I dagsläget har över tvåhundratusen personer exponerats för filtret och fler än 20 000 unika konton har använt sig av det.

Nu lanserar Eldorado nästa steg i kampanjen ett flter på Instagram där användarnas ansikten klipps in i Eldorados ”mikropop” som börjar poppa när man filmar.

– Eldorado har kommit att bli ett varumärke som millennials tycker är kommunikativt intressanta till följd av att vi är snabba på att hoppa på samtida trender, så även i det här fallet. Vi har inte marknadsfört det första filtret annat än organiskt från Eldorados egen Instagram-kanal, vilket är ytterligare ett bevis på att en bra idé alltid kommer att kunna stå på egna ben. Det är så vi jobbar med Eldorados marknadsföring, säger Emma Töpel Hanson, chef för marknad & kommunikation egna märkesvaror på Axfood.

För konceptet står kommunikationsbyrån Redgert Comms. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

EldoradoRedgert Comms

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.