Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Läkerol ”gör en Tinder” för att lära nyanlända svenska

Publicerad: 6 September 2016, 13:13

Komikern Kristoffer Appelquist och hans språkvän Mhd Alfawakhiri.

Foto: Pressbild

Varumärket parar ihop svensktalande med nyinflyttade för att stimulera till lärande. Kristoffer Appelquist frontar den nya appen.


Ämnen i artikeln:

KingKristoffer AppelquistFlyktingarLäkerol

Nu lanserar Läkerol "Let's talk" – ett initiativ för att föra samman personer som kan bra svenska med de som behöver öva lite mer på språket. Användarna kommer igång genom att ladda hem gratisappen, registrera sig och fylla i sina intressen. De matchas sedan ihop med andra användare som de kan språkträna med. Antingen via chatt, röst- eller videosamtal.

Talespersoner för "Let's talk" är komikern Kristoffer Appelquist och hans språkvän Mhd Alfawakhiri som kom till Sverige från Damaskus för 1,5 år sedan.
– Jag blev väldigt glad när jag hörde om Let's Talk. För let's face it, alla har inte möjlighet, tid och plats att låta en ny person flytta in i ens hem. Appen finns alltid med i fickan, vilket gör att att alla som är hyfsade på svenska kan göra verklig skillnad. Testa, det är kul, säger Kristoffer Appelquist i en kommentar.

Genom appen kan nyanlända börja lära sig det svenska språket på ett tidigt stadium – redan innan de får plats på SFI.
– Att prata lite kan göra stor skillnad. Språket är en av de snabbaste och enklaste vägarna till integration, och det bästa sättet att lära sig ett språk är att tala det så ofta som möjligt i vardagen. Eftersom vi har sagt att Läkerol "Makes people talk" i över tjugo år kändes det logiskt för oss att utveckla en app som låter människor göra precis det, kommenterar Cecilia von Perglas, marknadsdirektör på Cloetta.

Här är teamet bakom Let's Talk:

Uppdragsgivare, Cloetta
Annika Lundgren och Fredrik Sjöström

Reklambyrå, King
Creative Director: Frank Hollingworth
Copywriter: Pontus Ekström, Christoffer Dymling
Art Director: Daniel Hallberg
Digital Director: Johan Tesch
Kundansvarig: Sunit Mehrotra
Projektledare: Peter Grönlund
Produktionsledare: Lena Ivarsson, Elin Boethius
Planner: Per Wilson, Victor Söderberg, Michaela Wehtje

PR: Viktor Bolin, Patrik Sundberg, Julia Robertson, Joakim Ohlsson, Hugo Wittorf
App: North Kingdom
Film: Bacon
Byråproducent: Mats Sandin/Colony
Landningssida: Blindspot
Mediebyrå: IUM

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.