Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Lämnar Clear Channel för att satsa på virtuell tv-reklam

Publicerad: 3 Maj 2017, 11:17

Efter nio år på Clear Channel lämnar Alexis Logothetis företaget för att satsa på ett nytt annonsformat – virtuell tv-annonsering.


Ämnen i artikeln:

Alexis LogothetisAugmented reality

Efter nio år på Clear Channel lämnar Alexis Logothetis företaget för att bli egenföretagare.

– När en idé föds som man känner att man brinner för måste man ibland våga ta steget. Även om Clear Channel går mot en ljus framtid och jag har haft nio fantastiska år där kände jag att det var läge, berättar han.

På Clear Channel ansvarade han för företagets digitala produkt på den nordiska marknaden. Och det är i samma linje som hans nya företag rör sig i. Startskotten ljuder på måndag men projektet har småputtrat sedan hösten 2016.

Under fotbolls-VM i Brasilien ringde en vän till Alexis. "Jag ser annonser på ryska blandat med kinesiska tecken, kan du inte lösa det här?". Givetvis gick det inte att lösa på studs men samtalet födde ändå en idé om att anpassa annonser under livesända sportevenemang för enskilda marknader. Andra företag har redan testat tekniken, bland annat under World Cup i hockey 2016, men Logothetis riktar i första hand in sig på den nordiska marknaden, där han säkrat rättigheter för tekniken. Med hjälp av AR ska olika annonser kunna synas i olika strömmar och marknader.

Långt gångna diskussioner förs med Swedish Hockey League om att testa formatet kommande säsong, Logothetis hoppas på full implementering till säsongen 18/19. Om 12 till 15 månader räknar han med att projektet ska vara igång på riktigt och generera vinst. Nyckeln ligger i att knyta avtal med hela ligor.

– Titta på hur många annonsörer det finns på en hockeyarena. Hur många av dem har satt sig på minnet? Med den här tekniken tillåter vi annonsörerna få helkontroll av annonsytorna under ett antal sekunder och kan även låta klubbarna själva använda sig av dynamisk grafik för att förstärka matchupplevelsen.

I första hand är det livesända sportevenemang där han ser möjligheter, framför allt fotboll, hockey och tennis.

– Möjligheterna till ökade annonsintäkter kan i längden leda till att klubbarna kan stärka sina varumärken och slippa fylla matchdräkterna med annonser till sista fiber.

I nuläget har han knutit till sig en icke namngiven investerare som enligt Logothetis ska kunna bidra med det kapital som krävs för att starta upp företaget.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.