Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Landslaget bär budskap från starka kvinnor på matchtröjan

Publicerad: 1 Mars 2017, 13:26

Lagkaptenen Lotta Schelin valde ett budskap från Gudrun Schyman på landslagströjan.

I en ny Adidas-kampanj från Edelman Deportivo följer Zara Larsson, Gudrun Schyman och Silvana Imam med damlandslaget in på plan under landskamperna.


Ämnen i artikeln:

FotbollAdidasSvenska FotbollförbundetDamlandslagetEdelman DeportivoZara Larsson

När damlandslagets nya matchtröja lanseras passar landslaget på att ta med sig budskap från bland andra Gudrun Schyman, Gina Dirawi, Zara Larsson och Silvana Imam in på plan. Detta sker genom att spelarna byter ut sina namn på landslagströjans rygg mot starka budskap från andra starka kvinnor som också kämpar för att ta plats.

Lisa Dahlkvist har Zara Larssons: "Believe in your damn self" på tröjan, Nilla Fischer och Pauline Hammarlund både valde "The future is female", som kan kopplas till Gina Dirawi. Anfallaren Lotta Schelin valde Gudrun Schymans "Se aldrig ner på någon om det inte är för att hjälpa henne upp".

– Landslagströjan är en viktig och stolt symbol för oss och jag tycker att det är häftigt
att vi genom den kan sammanstråla med andra starka kvinnor och röster, att vi
tillsammans kan visa att allt är möjligt. Det finns alltid behov att påvisa för unga
tjejer att det går att lyckas, att man kan göra det man vill oavsett, och att man inte ska
känna sig begränsad på något sätt och framför allt inte på grund av kön, säger Lotta
Schelin, lagkapten i damlandslaget i ett pressmeddelande.

Bakom initiativet #IDittNamn står adidas, Svenska Fotbollförbundet och spelarna i damlandslaget som tillsammans vill inspirera och motivera kvinnor att ta plats – och visa att allt är möjligt.

Initiativet lanserades i går under landslagets träning i Algarve där laget befinner sig på en årlig landslagsturnering och kommer att pågå fram till internationella kvinnodagen den 8 mars.

När den nya landslagströjan släpps i butik, i begränsad upplaga, kommer 10 procent av försäljningen gå till "Alla är olika – Olika är bra" för att främja unga kvinnors idrottande och adidas kommer utöver detta också att bidra med 100 000 kr till projektet.

– Vår ambition är att budskapen från Sveriges damlandslag och de andra kvinnliga rösterna som står bakom initiativet ska inspirera och motivera andra kvinnor och unga tjejer att ta plats, att stå upp för sig själva, att stödja andra och att göra det de tror på – att allt är möjligt. Det är viktiga ämnen som står alla som har varit involverade i detta projekt varmt om hjärtat och handlar om jämställdhet, allas rättigheter och gemenskap, säger Sandra Essesjö pr- och kommunikationschef på adidas i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.