Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Lanserade första nyheten på 60 år – på Facebook Live

Publicerad: 29 Mars 2017, 12:17

Kultvarumärket Bullens lanserade sin första nya produkt sedan 1953: Bullens Beer Banger. Korven lanserades på Facebook och följarna fick rösta på vilken stad den skulle lanseras i.


Ämnen i artikeln:

Rippler CommunicationsActionist

Bullens pilsnerkorv är en klassisk produkt som har sett likadan ut i årtionden. Varumärket har en lojalfanskara som var självklar målgrupp när den nya produkten Bullen Beer Banger lanserades. Det skedde genom en livesändning på Facebook den 9 mars.

Som ett moment i lanseringen fick Facebookföljarna rösta fram vilken stad som skulle få bli först med att testa den nya produkten. Vinnare blev Piteå med med över 1400 röster.

Utvärderingen av kampanjen visar att 30 000 interaktioner skedde (i en Facebookgrupp med 26 000 följare). Engagemangsgraden uppmätte 6,9 procent och totalt nådde kampanjen ut till över 420 000 personer via organisk spridning.
– Det känns fantastiskt roligt att vi har kunnat lansera Bullens Beer Banger tillsammans med alla Bullens fans på Facebook och att vi kunnat nå ut till nästan en halv miljon människor via fansens engagemang, säger Ann Baker, produktchef Bullens, i en kommentar.

Bakom lanseringen står den digitala byrån Actionist, PR-byrån Rippler Communications och eventbyrån Knut Kommunikation. Designkonceptet står DDB för.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.