Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Läsarna visar vägen i Aviciis nya Instagram-story

Publicerad: 8 oktober 2015, 09:40

Avicii släpper berättelse på Instagram.

Avicii släpper en interaktiv Instagram-berättelse som låter läsarna bestämma vad som ska hända härnäst. Kampanjen är unik för Instagram och ska promota Aviciis nya album ”Stories”.


Ämnen i artikeln:

InstagramAnnonseringAviciiMusikKampanj

Storyn ”Avicii Begins” utvecklas under avicii_begins på Instagram och har i skrivande stund över 3 000 följare. Den handlar om skurken Dr Hush som har förbjudit all musik i världen. Läsarnas uppdrag blir att infiltrera hans radiostation och spela den sista låten i världen för att befria befolkningen. När berättelsen är slut spelas en låt från Aviciis album ”Stories” som släpptes den 2 oktober.

Avicii Begins innehåller Instagrams tag-funktion där läsarna kan trycka för att ta sig vidare. Här kan man välja mellan bland annat ”Go to the rooftop” eller ”Go underground” beroende på vad man är sugen på. Kampanjen är utformad av Creative Labs på Universal Music.

– Det har experimenterats med interaktiva stories på Instagram bland annat old spice, vi bestämde oss för att försöka ta det till nästa nivå där illustration, manus och interaktivitet är så bra det går inom ramen för Instagram, säger Eddie Persson, Head of Creative Labs, till Resumé.

Vad har ni för mål med kampanjen?
– Målet med kampanjen är inte att bygga following på nya Instagram-konton utan att låta fansen utforska den nya skivan ”Stories” på ett spännande sätt. Det finns flera olika slutscener i storyn beroende på vilka val du gjort. Avicii’s poster på hans egna Instagram om storyn har i dagsläget 94 000 likes och 1 450 kommentarer.

Se storyn här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.