Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Lindex print-tabbe i regeringskaoset: ”Vi hann inte pausa annonsen”

Publicerad: 25 november 2021, 13:12

I dag hyllar Lindex Sveriges första kvinnliga statsminister Magdalena Andersson med en helsidesannons i Dagens industri. Annonsen gick i tryck innan hon tvingades avgå på onsdagskvällen.


Ämnen i artikeln:

LindexMartin CedergrenPrint

Under onsdagen valdes Magdalena Andersson (S) till statsminister som den första kvinnan i den svenska historien. Tiden på posten blev dock kort. Efter att Centerpartiet lagt ned sina röster och högeroppositionens budget röstats fram tillkännagav Miljöpartiet att de lämnade regeringen.

Klädmärket Lindex hade planerat att dra nytta av uppmärksamheten kring den historiska händelsen i en helsidesannons med följande budskap:

Ӏntligen!

Tiden är kommen.

Efter 145 år med män på posten har en kvinna tagit jobbet och Sverige har fått sin första kvinnliga statsminister.

En bekräftelse för alla som har stridit för förändring genom historien. För alla som tror på att utmana konventioner och som vet att utveckling är möjlig, inte trots kvinnor utan tack vare kvinnor.

Idag firar vi, i morgon fortsätter vi att göra skillnad tillsammans för varenda kvinna.”

Lindex planerade att publicera annonsen i DI, DN och GP. När Magdalena Andersson (S) begäran att bli entledigad kom in strax efter 17.30, hade annonsen redan gått till tryck i DI och viss upplaga av DN.  

– Vi hade en tight och lösningsorienterad dialog med vår mediebyrå Dentsu, GP, DN och DI i går kväll och de var alla väldigt hjälpsamma. Vi lyckades pausa införandet i GP och DN. Nu följer vi utvecklingen kring statsminister-frågan. Om Magdalena Andersson blir omvald kommer vi att publicera annonsen igen. En sådan här historisk händelse förtjänar att lyftas igen och igen, även om vägen dit har varit krokig, Lindex globale creative director Martin Cedergren till Resumé.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Vi har fått massor av positiva reaktioner. De strömmade in direkt när vi i går lade ut en post i våra sociala medier, strax efter riksdagen röstat fram Magdalena till ny statsminister. Sveriges första kvinnliga på 145 år, säger Martin Cedergren och fortsätter:  

– Någon har hört av sig i dag kring annonsen i DI som undrade varför vi publicerade den efter hennes avgång, men som förklarat ovan, gick vår annons i DI till print igår innan Magdalena hade avgått.  

Vad var era tankar internt kring annonsen när hon avgick?
Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor. Och 95 procent av våra kunder och medarbetare är kvinnor. Därför var det självklart för oss att uppmärksamma denna historiska händelse. På grund av gårdagens snabba händelseförlopp hann vi inte pausa annonsen, men oavsett vill vi fira att Sverige faktiskt fick sin första kvinna på posten, om än bara för sju timmar. Vem vet kanske får vi fira Sveriges andra kvinnliga statsminister inom kort.  

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

LindexMartin CedergrenPrint

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.