Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Lista: Klubbarna som är störst på sociala medier i Allsvenskan

Publicerad: 28 Mars 2019, 09:35

Storstadsklubbarna dominerar och svenska mästarna AIK vinner även i sociala medier. Det visar Resumés genomgång av de 16 klubbarnas konton på Facebook, Twitter och Instagram inför den allsvenska premiären i helgen.


Ämnen i artikeln:

Sociala medierAllsvenskan

Den kanske mest oväntade bomben under Silly Season kom den 8 februari och handlade inte om någon fotbollsspelare. Marcus Birro, mediepersonlighet, författare och supporter till Göteborgsklubben Örgryte IS rekryterades av Örebro SK för att hjälpa klubben i sociala medier.

– Jag gör inte detta för pengarna. Jag betalar till och med mina egna resor till och från Örebro. Det här är av ren kärlek och passion för fotbollen och för ÖSK, sade Marcus Birro till Sportbladet i samband med nyheten.

Svensk fotboll befinner sig en en högkonjunktur med stigande intresse, intäkter, upprepade succéer i de europeiska klubbarna. Men också Janne Anderssons landslag som nådde kvartsfinal i Rysslands-VM förra sommaren och har fortsatt på framgångsspåret sedan dess. Med fotbollens tillväxt har flera klubbar i Allsvenskan satt ett värde i att rusta sina kanaler på sociala medier för att öka publiktillströmningen till arenorna.

När sociala medier-experten Erik Carlsson för Aftonbladets räkning rankade de allsvenska klubbar inför förra årets säsong hamnade AIK i topp med motiveringen:

"Den ledande spelaren inom sociala medier. Helt överlägsna när det kommer till videovisningar och att våga testa nya saker. De är jämna över alla kanaler. De är överlägsen etta om man ser till en samlad bild och är nu först med sin Facebook messenger-bot."

När Resumé går igenom de 16 allsvenska klubbarnas storlek på Facebook, Instagram och Twitter är mästarklubbem AIK tydliga vinnare, med undantag från Twitter där de senare årens dominant i svensk fotboll Malmö FF är störst. Resumé har pratat med AIK:s marknadschef Fredrik Söderberg för att få inblick i hur klubben jobbar med sina sociala medier.

Marknadschefen uppger att AIK i första hand växt organiskt genom att hitta balansen mellan kommersiellt och redaktionellt innehåll.

– I grund och botten handlar det om att skapa innehåll som engagerar AIK:are och som både är underhållande och informativt, även om vi köpt en del kampanjer också. När vi köper spridning är det främst för en speciell produkt (biljettförsäljning eller merchandise) och inte för att öka följarskaran. Det brukar dock komma som en trevlig bieffekt.

Vad har sociala medier för betydelse för att konvertera kring biljettförsäljning och merchendaise?
– Otroligt central betydelse! Vi har genom vårt idoga arbete skapat oss en så pass stor följarbas att den fungerar som primär mediekanal för oss. På så sätt sparar vi t.ex. in mycket pengar på medieköp.

Vad är ert fokus på sociala medier under 2019?
– Att fortsätta skapa autentiskt innehåll som ger autentiskt engagemang. Vi ser även en stor intäktspotential i samarbeten med våra partners genom att exponera dem tillsammans med den typen av innehåll där deras närvaro känns naturlig och äkta. I tillägg vill vi också få en bättre synergi mellan de kanaler vi arbetar med. Vi har precis investerat i ett kombinerat CRM- och marketing automation system där vi jobbar med att fånga upp våra supportrar från olika kanaler för att sedan segmentera och konvertera dem till köpare via automatiserade aktiviteter. Det kommer att fungera som en grundbult i vårt arbete med våra digitala kanaler.

De senaste månaderna har AIK tagit fram ett studio-format de marknadsför frekvent. I övrigt arbetar en heltidsanställd med att förädla det kapital klubben har byggt upp i sina digitala kanaler. AIK har också två kommunikatörer och en grafiker vars huvudfokus också ligger på sociala medier.

Fredrik Söderberg berättar att Facebooks betydelse har minskat sedan plattformen genomförde förändringar i målgruppsspridning kring årsskiftet 2017/18. Facebook har således gått från att vara AIK:s  primära kanal till att ha passerats av både Instagram och Twitter. Enligt marknadschefen hade AIK totalt  388 624 följare sina sociala kanaler, en total ökning med 68 procent under hela 2018. Samtidigt backade klubben med 629 följare på Facebook.

– Kanalen har dock bra effekt i spridning och segmentering av köpta annonser som såklart även innefattar Instagram.

Tittar du på några utländska klubbar kring hur de jobbar socialt?
– Ja, det gör vi. AS Roma är en av dem, men det finns flera. Vi tittar också på andra internationella fotbollsajter för att försöka lära oss hur de arbetar med engagemang, speciellt kring merchandise. Samtidigt är vi noga med att göra vår egen grej, ha vår egen tonalitet och kommunicera på ett sätt som känns relevant för våra supportrar. Vi är AIK och ska prata med AIK:are på AIK:ares vis!

Allsvenska sociala medier-tabellen 2019 (Instagram, Facebook och Twitter)

AIK                   115 K       227 K    52,6 K
Malmö FF           91,9 K    187 K    64,8 K
IFK Göteborg     56,9 K    150 K    59,8 K
Djurgården           60,2 K    127 K    44,2 K
Hammarby          63,8 K     83 K     28,4 K
Östersunds FK      24 K.      33 K      9,8 K
IFK Norrköping    20 K       36 K      9 K
Helsingborgs IF    18,7 K    46 K       9,6 K
IF Elfsborg            15,9 K    40 K       7,8 K
Örebro SK            11,9 K     33,2 K    5,4 K
Kalmar FF             9,7 K      22 K       5,9 K
BK Häcken            9 K         20 K       5,7 K
GIF Sundsvall       8 K.       16,9 K      5,7 K
IK Sirius               7,3 K    13 K          4,2 K
Falkenberg              4,8 K    9 K           2,6 K
AFC                       5,3 K    6,7 K         1,6 K

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sociala medierAllsvenskan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.