Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Ljudet av en drunkning ska rädda liv i BCW:s första kampanj för Trygg-Hansa

Publicerad: 25 Juni 2019, 09:36

Trygg-Hansa tar som vanligt utgångspunkt i badsäsongen inför sommaren som också är drunkningssäsong. Få svenskar känner till hur en drunkning sker och därför har BCW tagit fram en simulering med hjälp av ASMR-teknik.


Ämnen i artikeln:

BCWTrygg HansaTrygg-Hansa

En drunkning innebär ofta små rörelser och diskreta ljud som kan vara svåra för förbipasserande att identifiera om de inte vet vad de ska vara uppmärksamma på. För att fler ska få känna till hur en verklig drunkning går till har Trygg-Hansa tagit fram "The Sound of Drowning", ett ljudspår av en simulerad drunkning med hjälp av ASMR.

Här kan du lyssna på ljudspåret.

– Att drunkna är inte som på film utan det går ofta fort och kan ske i tysthet. Trygg-Hansas livbojar finns på 80 000 platser runt om i Sverige och bidrar till att rädda minst 14 liv varje år, men vår förhoppning är att ännu fler drunkningstillbud ska få ett lyckligt slut genom att alla vet vilka tecken de ska hålla utkik efter och när de måste agera, säger Joseph Borenstein, presschef på Trygg-Hansa.

Ljudspåret är framtaget i samarbete med Andreas Claesson, docent vid Hjärtstoppscentrum vid Karolinska Institutet samt ordförande för Svenska HLR-rådet.

– Det finns många missuppfattningar kring drunkning. Att det alltid innebär skrik och plask är ett av de vanligaste, men också ett av de farligaste, då det innebär att många missar chansen att agera vid en nödsituation. Jag hoppas att detta initiativ kan utbilda fler i hur en drunkning faktiskt kan gå till och bidra till att fler lär sig uppmärksamma de verkliga nödtecknen, säger Andreas Claesson i en kommentar.

Ljudspåret är inspelat med shjälp av så kallad ASMR-teknik (Autonomous Sensory Meridian Response) , en global trend som blivit alltmer använd inom marknadsföring där man med hörlurar lyssnar på oerhört skarpa men behagliga och avslappnande ljud. Ljudspåren innehåller ofta viskningar och bakgrundsljud som exempelvis skrapningar, prassel och bläddringar i papper som sedan förstärks för att skapa audiell stimulans.

– En förbipasserande på stranden eller bryggan uppfattar sällan ett drunkningstillbud ute i vattnet som en panikartad och högljudd situation, utan det är ofta inte mer än ett lågmält bakgrundsljud. Vi har därför valt att simulera drunkningsljudet med hjälp av ASMR. Att lyssna på ljudet av en drunkning kan kännas obehagligt, men det låter inte som de flesta väntat sig – det är ett ganska lågmält ljud som är lätt att missa, säger Joseph Borenstein.

Förra året 2018 drunknade 135 personer enligt siffror från Svenska Livräddningssällskapet, en ökning med 32 procent från föregående år. Enligt en ny undersökning, som Novus genomfört på uppdrag av Trygg-Hansa, råder det många missuppfattningar kring hur man identifierar ett drunkningstillbud. Av de svarande tror 43 procent att ett tecken på att någon håller på att drunkna är "flaxande armar" medan 39 procent svarar "rop på hjälp", 38 procent "plaskande vatten" och 27 procent "skrik".  Bara var femte (19 procent) svarar korrekt – att ingen av dessa alternativ är vanliga tecken på att någon håller på att drunkna.

– Vid en drunkning är kroppens instinkt att på alla sätt hålla sig över ytan med fullt fokus på att kunna andas luft, det är då svårt att samtidigt visa nödtecken och ropa på hjälp. Vanliga tecken på drunkning är istället att personen slår ut med armarna åt sidorna har huvudet bakåtlutat långt ned i vattnet och försöker andas med munnen vid ytan samt att kroppen ofta är lodrät och försöker. "klättra" uppåt i vattnet. Detta är subtila tecken som kan vara lätta att missa – lägg därför ned telefonen på stranden i sommar och ha istället uppsikt på varandra i vattnet, säger Andreas Claesson i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

BCWTrygg HansaTrygg-Hansa

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.