Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

LO:s valfilm sänds bara på Youtube

Publicerad: 24 februari 2014, 09:06

Filmen är till vissa delar inspelad på Löfvens och Thorwaldssons arbetsplatsbesök i Tranås i januari

I dag lanserar LO dokumentärfilmen "Reinfeldts Sverige – siffror och berättelser från ett förändrat land" — en 20 minuter lång film som är specialgjord för sociala medier.


– Den här filmen är motsatsen till korta Youtube-anpassade 90-sekundersklipp och twitterfierade 140 tecken-slogans, säger Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande. Den ger möjlighet för människor att tänka till och känna efter. Filmen visar på att vägvalet står mellan fortsatta skattesänkningar eller investeringar i välfärden och fler jobb.

Idén till filmen kommer från Johan Ulvenlöv, som är ansvarig för strategi och opinion i sociala medier på LO.

– Jag bevakade valet i USA 2008, då jag arbetade för socialdemokraterna, säger han. Då gjorde Barack Obamas kampanj en 30 minuter lång film, American Stories som visades som köpt reklam på amerikans tv. Jag har haft idén om att göra något liknande i bakhuvudet sedan dess.

Från idé till färdig film har det tagit fem månader och kostat 650 000 kronor. Och eftersom priset för att sända den på komersiell tv, skulle bli astronomiskt, så kommer filmen bara att visas på Youtube.

– Vi har redan fått förfrågningar från människor som vill ha tag på filmen för att kunna visa den på möten och sådana sammanhang, men vår ambition är främst att sprida den i sociala medier.

Filmen har fått omedelbar kritik för att man på ett försåtligt sätt använder gamla siffror och lyfter fram regeringsförslag som dragits tillbaka, inte minst från statsminister Fredrik Reinfeldt.

- Att statsministern själv attackerar filmen innan han ens sett den visar att filmens innehåll är något som oroar Fredrik Reinfeldt, säger Tobias Baudin. Regeringen verkar rädd för siffror, fakta och statistik som belägger hur Sverige har förändrats de senaste åtta åren.

Filmen är gjord i samarbete med Spets produktion

Arbetsgrupp:
Pål Hamel, projektledare
Anna Bengtsson, producent
Mikael Carlsson, fotograf och klipp
Björn Svensson, motion graphics
David Enlund, AD
Martin Munthe, grading

Krister Berntsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.