Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Lukrativ bransch: Influencers tar miljoner för en post

Publicerad: 7 December 2015, 10:44

Kendall Jenner lägger ut post om sin Topshop-kollektion.

Foto: Kendell Jenners Instagram

Vad har Kendall Jenner, Selena Gomez och Taylor Swift gemensamt? De kan alla ta miljonbelopp för en enda sociala medier-post.


Mätföretaget Nielsen har ett rating-system som varumärken kan använda för att mäta värdet på influencers. Denna algoritm tar fasta på 56 faktorer, bland annat räckvidd, engagemang och klick. Det finns ett flertal sociala medier-stjärnor som är värda så mycket som 230 000 dollar – närmare två miljoner kronor – per varumärkespost. Bland dessa finns modellerna Kendall Jenner och Cara Delevigne och artisterna Selena Gomez och Taylor Swift. Det skriver Adweek.

Men för de företag som vågar hoppa på bollen så är det värt det. En prenumerationstjänst för influencers i USA – D’Marie – hävdar att inlägg av Jenner och Gomez kommer att nå 12 gånger så mycket avkastning jämfört med genomsnittliga marknadsföringsinsatser.

– Om en kändis passar med ett varumärke, driver engagemang och inspirerar till handling, är deras intjäningspotential gränslös, säger Ted Murphy, vd för techföretaget Izea, till Adweek.

Facebook är än så länge en klar vinnare vad gäller influencer marketing, men Instagram är på god väg upp.

– Det finns ett stort intresse bland återförsäljare på Instagram också, men bristen på hyperlänkar på hos appen sänker engagemanget.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.