Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Marabou populärast – och Blocket sämst på Instagram

Publicerad: 16 oktober 2015, 10:51

Hur ligger ditt varumärke till?

Foto: Press

En ny rapport med de största svenska varumärkena visar vilka som är bäst - och sämst – på Instagram i vårt avlånga land. Är din arbetsplats med på listan?


Ämnen i artikeln:

Instagram

Det är optimeringsföretaget Zalster som gjort en rapport över 221 svenska varumärken på Instagram. Rapporten bygger på snittlikes på uppladdningar, antal följare och engagemangsgrad som avgör hur effektivt Instagram-kontot är.

Engagemangsgraden räknas på varumärken med fler än 500 följare. Här är de som har bäst likes i genomsnitt:

De bästa varumärkena på att skapa engagemang är:

- @Anammavegetariskmat (125)
- @BMWSverige (111)
- @Scouterna (110)
- @Bregottfabriken (96)

Sämst engagemang på Instagram har:

- @Bodystore (12)
- @Blocket (12)
- @Nyheter24 (13)
- @Lekmer_se (14)

Marabou är det varumärke som är populärast på Instagram och högst antal gilla-markeringar per uppladdning. Chokladtillverkarens snitt ligger på 2678 per inlägg. Såhär ser topp fyra ut:

- @Marabousverige (2678 likes)
- @Bregottfabriken (2318)
- @McDonaldssverige (2096)
- @flysas (2083)

Störst på Instagram är Åhléns (@Ahlens) och Ikea (@Ikeasverige) med 91 000 respektive 74 000 följare.

Rapporten visar att flera av de största varumärkena inte bryr sig om Instagram utan bara har registrerat ett konto. I botten finns exempelvis Jokk, Handelsbanken, Nordea och tidningarna Svenska Dagbladet och Dagens Samhälle.

Det är alltså de bästa kontona här som ni ska snegla på om ni vill nå ut med er produkt på Instagram. Ta del av hela listan här.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.