Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Mätning: 4 av 10 personer missar Facebook-annonser

Publicerad: 1 Juni 2015, 12:00

Tobiis eye-tracking.

40 procent av Facebook-användarna på desktop igonorerar alla annonser på det sociala nätverket. Det visar en studie som eyetracking-företaget Tobii har gjort.


Ämnen i artikeln:

TobiiFacebook

Tobii har gjort en mindre studie med 30 personer som har fått logga in och obehindrat använda sitt Facebook-konto. Med hjälp av teknik som mäter ögonens aktivitet har företaget analyserat i vilken utsträckning som de lägger märke till de annonser som finns i flödet och i högerspalten. Mätningen har gjorts på desktop och inte i mobilen, där majoriteten av användarna loggar in från.

Resultatet visar att bara 6 av 10 användare över huvud taget lägger märke till annonserna. Detta trots att de räknas som en köpt visning.

– Jag efterlyser bättre mätmetoder och bättre uppföljning. Jag tror inte riktigt att det nya sättet att köpa annonser genom impressions är tillräklcigt effektivt. Jag vet inte riktigt hur trovärdigt det är och vilken valuta som de använder, säger Ali Farokhian, Global Business Manager Tobii Pro Services.

Som annonsör riskerar du alltså att betala för betydligt fler visningar än hur många som i verkligheten har lagt märke till annonsen.
– Det som behövs är uppföljningar som visar svart på vitt vilka effekter som annonserna ger. Det finns ett gap mellan vad de kallar impressions och de som verkligen ser annonserna. Facebooks impressions ska man ta med en nypa salt som annonsör.

Tobbis mätning visar också, kanske inte helt oväntat, att annonser som dyker upp i news feed är effektivare än de som ligger i högerspalten. De ses också under en längre tid – tre sekunder i genomsnitt jämfört med två.
– Det stödjer teorierna som finns om så kallad "right side blindness", det vill säga att vi som konsumenter är färdigtränade till att inte titta på högerspalten på sajter, säger Ali Farokhian.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TobiiFacebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.