Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Max blixtkampanj mot Trump: Skriver miljömanifest

Publicerad: 5 Juni 2017, 09:09

Efter Donald Trumps ödesmättade beslut att lämna Parisavtalet reagerade hamburgarkedjan Max med ett budskap till andra hamburgerjättar.


Det var i förra veckan som den amerikanska presidenten Donald Trump kom med beskedet att USA lämnar den globala klimatöverenskommelsen Parisavtalet. Beslutet har starkt kritiserats av det finansiella, mediala, politiska och akademiska etablissemanget.

Ett företag som reagerade var hamburgerjätten Max som gick ut med ett miljömanifest undertecknat vd:n Richard Bergfors och vice vd:n Christoffer Bergfors.

Kampanjen gick i helsidor i Expressen, GP, Kvällsposten, Aftonbladet, SvD och DN. Digital annonsering med mobil take-over på Aftonbladet.se och svd.se, i kombination med omfattande annonsering på Instagram & Facebook. Kampanjen lanserades i lördags morse.

Här deklarerar Max löftet att år 2022 ska varannan måltid bestå av något annat än rött kött, dvs det kan vara vego, kyckling eller fisk, vilket innebär avsevärt lägre halter av koldioxid.

"If you are a part of the problem you need to be a part of the solution. However that doesnt mean that we have to quit eating burgers. Just find a better way".

Hamburgarkedjan lanserade dessutom en sajt där de uppmuntrar branschen att gå samma väg.

Bakom kampanjen står reklambyrån Acne tillsammans med mediebyrån Starcom och pr-byrån JMWGolin.

Arbetsgrupper:

Acne:
Kreatörer:
David Hammarström
Simon Saarinen
Svante Pårup
Tiago Pinho

Planner:
Johan Hesslefors

Creative Director:
Cecilia Dufils

Final art:
Henrik Åkerberg

Front-end developer::
Marc Biskop
Niclas Bergström
Projektledare:
Lina Gooch

Produktionsledare:
Emelie Thorén

JMWGolin:
Samuel Garlöv, Creative Director
Joakim Karlsson, Creative Director
Louise Leo, VD och projektledare

Starcom:
Olof Söderbaum, Client Service Director
Wolfgang Gulding, Print & OOH

Max Hamburgare:
Head of Advertising: Hanna Berglund
Head of Media & Digital Marketing: Kristoffer Stenqvist
Chief Marketing Officer: Tobias Karlsson-Malmborg
Head of PR: Marita Wengelin
Chief Relations Officer & Chief Sustainability Officer; Kaj Török

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.