Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 5 mars 2018, 09:26
I stort sett alla känner till den gyllene logotypen. McDonald's utnyttjar faktumet med självförtroende i en smart utomhuskampanj.
McDonald's varumärke och logotyp är så ikoniska att de stundtals unnar sig att vara avskalade och minimalistiska i sin kommunikation. I en uppmärksammad kanadenisk utomhuskampanj, framtagen av byrån Cossette, har man tagit samma utgångspunkt.
Här har byrån beskurit McDonald's gyllene bågar för att rikta bilisterna till närmaste restaurang. I kampanjen som har namnet "Follow the Arches" har logotypen delats upp i fyra gula riktningarssymboler som vägleder längs motorvägen.
"Genom att beskära de gyllene bågarna till riktningsvägar och minska bilderna till det som bara är nödvändigt, förvandlade vi ett underutnyttat mediautrymme till ett enkelt enhetligt designsystem anpassat till alla marknader runt om i världen.", skriver McDonald's i ett uttalande.