Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 4 augusti 2015, 09:40
Årets McDonald's-annonser under Medeltidsveckan.
Snabbmatskedjor existerade knappast på medeltiden. Därför anpassar McDonald's sin kommunikation till besökarna av Medeltidsveckan i Visby.
I fjol gjorde DDB Stockholm en hyllad kampanj som gick lokalt på Gotland i samband med Medeltidsveckan. Bland annat belönades copywritern Olle Langseth med en guldskriftsutmärkelse för sin insats på Guldägget i våras.
Nu har det blivit dags för uppföljaren. Precis som i fjol är formspråket och copyn anpassad för en medeltida publik. Nytt för i år är att McDonald's tar hjälp av det samtida greppet med kändisar i reklamen, fast med dåtida celebriteter.
– Vi ställde oss frågan vilka personer gemene man på medeltiden tyckte var coola och kom fram till att Birger Jarl, Magnus Ladulås och Sten Sture antagligen var tre sådana. I kampanjen låter vi dessa medeltida kändisar helt enkelt rekommendera McDonald´s olika produkter för att locka besökarna på Medeltidsveckan att göra ett besök, säger Olle Langseth i en kommentar.
Kampanjen syns på utomhustavlor och genom tidningsannonser på Gotland under veckan.
Fredrik Thambert