Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Mediebyråerna: Trendbrott för print – men inte för kvällspress

Publicerad: 10 november 2015, 08:07

Annonsintäkterna för tryckta medier har minskat dramatiskt i år. Men i oktober månad bromsades nedgången, visar siffror från mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Printkategorin tappar 12,3 procent av medieinvesteringarna under oktober månad. Illa, kan tyckas. Men jämfört med hela 2015, där den ackumulerade nedgången ligger på 15,2 procent, är det en svag ljusning. Siffrorna visar också att förutsättningarna ser olika ut för olika typer av tidningar.

Kategorin Landsortspress ökade annonsintäkterna, förmedlade via Sveriges mediebyråer, med 3,6 procent jämfört med oktober 2014. Storstadspressen minskar också "bara" med 11 procent. För kvällstidningarnas tryckta upplagor ser det däremot nattsvart ut. Raset under oktober låg på 45 procent – alltså nästan en halvering på bara ett år. Fackpress backade också med 35 procent.

Totalt minskade medieinvesteringarna under oktober månad med 1,5 procent till cirka 1,2 miljarder kronor jämfört med i fjol. Den största mediekategorin, tv, tappade 3,9 procent. Men minskningen är inte lika kraftig som tidigare månader.

Bäst gick det för mediekategorierna internet, dagspress landsort samt radio.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.