Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Medieinvesteringarna backar – största nedgången sedan finanskrisen

Publicerad: 10 mars 2020, 08:19

Den enskilt största mediekategorin tv minskade kraftigt under februari och backade med 18,1 procent - motsvarande drygt 72 miljoner kronor.

Foto: Getty Images

Mediebyråbarometern visar på en fortsatt konjunkturavmattning på mediemarknaden. Medieinvesteringarna minskade med 16,3 procent under februari – den största nedgången sedan finanskrisen. Tuffast var månaden för tv.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerMedieinvesteringar

Under årets andra månad minskade medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar med 16,3 procent, jämfört med samma månad föregående år. Endast en mediekategori uppvisade positiv tillväxt när månaden summeras: dagspress landsort. Kategorin ökade marginellt med 1,0 procent under februari, jämfört med samma period föregående år. 

Ackumulerat, under årets två första månader, är mediekategorin sök den enda kategori som uppvisar positiv tillväxt – detta med en ökning om 1,9 procent.

LÄS MER: Medieinvesteringarna backade 2019 – utomhus går om print  

– Medieköpen från Sveriges Mediebyråer fortsätter att sjunka kraftigt i februari jämfört med 2019. Samtidigt får vi hålla i minnet att under februari 2019 var många spelbolag väldigt aktiva i samband med den nya reglerade marknaden. Men givet samma antal faktureringsdagar är detta den största månatliga nedgången sedan finanskrisen 2009. Trots röda siffror i februari gjorde morgonpressen en oväntad stark månad. Morgonpressen är inte lika påverkad av spelbolagens minskning som andra kanaler samt, enligt uppgifter från marknaden, är det återvändande annonsörer som inte gick i morgonpress samma period föregående år, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande. 

Under februari backade samtliga medietyper. De totala digitala investeringarna minskade med 13,8 procent, utomhus/trafikreklam 15,4 procent, printkategorierna backade 7 procent och radio med hela 19,2 procent. Den enskilt största mediekategorin tv minskade kraftigt under februari och backade med 18,1 procent – motsvarande drygt 72 miljoner kronor. Det innebär att köpen i tv inte har varit så låga sedan 2010. Ackumulerat har tv tappat 145 miljoner kronor under årets två första månader.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.