Medieval
Medieinvesteringarna backar under sommaren – kraftigt tapp för tv
Publicerad: 9 augusti 2022, 07:52
Under juni och juli inföll en all-time-low för tv under sommarmånaderna. Foto: grinvalds / Getty Images
Under årets sommarmånader juni och juli backade medieinvesteringarna med totalt 8,3 procent. Störst var tappet för DR/annonsblad, men även tv backade kraftigt.
Ackumulerat hittills i år har medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, ökat med totalt 8,0 procent, och tidigare i år gjordes en toppnotering för maj månad.
Under juni och juli har dock medieinvesteringarna backat, med totalt 8,3 procent. Den mediekategori som backade mest under sommaren var DR/annonsblad, med en negativ tillväxt om 42,4 procent. Även kategorierna dagspress storstad, dagspress landsort, online display, sök, dagspress kväll, sociala medier, online video och radio uppvisade negativ tillväxt under sommarmånaderna.
Även tv tappade stort under perioden, med totalt 29,4 procent. Det är en notering som innebär all-time-low för kategorin under sommarmånaderna – till och med en lägre nivå än under den första pandemisommaren 2020.
LÄS MER: Så hanterar svenska storannonsörer inflationen: ”Ett utmärkt läge att gasa”
– Trots denna nedgång bör sommarperioden ändå anses som stark. Detta då noteringen är den fjärde högsta för den aktuella perioden. Dessutom möter siffrorna mycket starka jämförelsetal från 2021, drivet av stora idrottsevenemang. Det kommer bli mycket intressant att följa medieinvesteringarna nu under hösten, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.
Den mediekategori som ökade mest under juni och juli var utomhus/trafikreklam. Detta med en positiv tillväxt om 68,5 procent. Utomhus/trafikreklam är även den kategori som har ökat mest totalt sett under året. Kategorierna fackpress, populärpress och bio uppvisade även positiv tillväxt under sommarmånaderna.
Källa: Sveriges Mediebyråer