Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Medieinvesteringarna fortsätter öka

Publicerad: 10 oktober 2017, 08:19

Företagen fortsätter att öka sina medieinvesteringar, enligt siffror från Sveriges Mediebyråer. I september månad steg de med 2,7 procent till 1,3 miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

De mediekategorier som ökade under september var radio, utomhus/trafikreklam, dagspress landsort, TV, sök samt bio. Radio ökade allra mest (drygt 20 procent) och är även årets stora vinnare bland medieslagen.
– Högkonjunkturen på marknaden håller i sig, efterfrågan ökar och priserna stiger. Men, noterbart är att medieköpen i de digitala kanalerna i princip ligger stilla. Den kraftiga tillväxt som digitala medier har upplevt under tio års tid har sedan ett år tillbaka mattats av, och september bekräftar detta faktum, kommenterar Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Sämre går det för printkategorierna. Dagspress storstad uppvisade en negativ tillväxt om 23,7 procent. Ackumulerat i år har kategorin haft en negativ tillväxt om 21,2 procent, vilket gör dagspress storstad till den mediekategori som har backat mest hittills i år.  
– Mediekategorin TV ökade kraftigt i september, dock är jämförelsen mot en relativt svag månad 2016. Men trots det får TV anses gå mycket bra, med slutsålda kanaler och höjda priser som kompenserar den fallande PUT:en. Konflikten mellan Discovery Networks och Com Hem syns inte till i siffrorna för september, dock kan de komma att synas i oktober om Discovery Networks tvingas kreditera de underleveranser som konflikten innebar för TV-nätverket, kommenterar Jochum Forsell, vice vd IUM.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.