Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Medieinvesteringarna minskade 2019 – utomhus går om print

Publicerad: 7 Januari 2020, 08:52

Under helåret minskade medieinvesteringarna med 2,9 procent.

Foto: Getty Images

2019 blev året då de totala medieinvesteringarna backade för första gången sedan 2013. Noteringen för 2019 är dock den näst högsta för ett helår sedan Mediebyråbarometern startades. Årets trendbrott utgörs av att utomhusreklam nu är större än de samlade printkategorierna.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernMedieinvesteringar

2018 slogs rekord för medieinvesteringarna med en sammanlagd ökning med 6,2 procent – den högsta noteringen sedan Mediebyråbarometern startade. Det innebar att medieinvesteringarna växt varje år sedan 2013. 

2019 bröts trenden. Under helåret minskade medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar med 2,9 procent, vilket motsvarar drygt 450 miljoner kronor, jämfört med 2018. Även under årets sista månad, december, minskade medieinvesteringarna och uppvisade en negativ tillväxt om 5,2 procent, jämfört med samma månad föregående år. Trots detta blev noteringen för helåret den nästa högsta någonsin. Totalt förmedlades under december nästan 1,1 miljarder kronor och totalt för helåret 2019 nästan 15,3 miljarder kronor.

LÄS MER: ”Ny rapport: Svensk ekonomi mattas av – fler varumärken konsoldieras”

När året summeras kan även konstateras att den kraftigaste minskningen skedde under årets sista kvartal. 

De mediekategorier som har haft starkast tillväxt och kan ses som årets vinnare blev mediekategorierna bio, sociala medier, sök och online video. Den kategori som har ökat mest i absoluta tal blev sociala medier. Detta med en positiv tillväxt om 68 miljoner kronor. Även utomhus/trafikreklam och radio har utvecklats positivt under året. Ett trendbrott under 2019 är att utomhus/trafikreklam nu är större än de samlade printkategorierna. För tio år sedan (2009) var medieköpen inom print nio gånger större än för utomhus/trafikreklam.

De mediekategorier som under helåret 2019 uppvisade störst negativ tillväxt återfinns inom print. Tuffast hade mediekategorin dagspress kväll med en negativ tillväxt om 28,8 procent. Även kategorierna populärpress och fackpress backade kraftigt under året med 24,2 respektive 21,5 procent. Den kategori som har minskat mest i absoluta tal blev TV med en negativ tillväxt om 156 miljoner kronor. Dock är TV fortfarande den enskilt största mediekategorin för mediebyråerna - men de samlade investeringarna för online är nu endast 3,7 procent lägre än investeringarna i TV.  

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.