Medieval
Medieinvesteringarna ökade under februari – dagspress och utomhus växer stadigt
Publicerad: 8 mars 2022, 09:34
Foto: Helena Landstedt/TT
Medieinvesteringarna under februari ökade med 19 procent jämfört med samma period 2021. Totalt lades omkring en miljard kronor på medieinvesteringar.
Ämnen i artikeln:
MedievalNyheterSveriges MediebyråerDagspressKvällspressUtomhusreklamTVTv-branschenMedieinvesteringarSveriges Mediebyråers medlemmar har förmedlat hur medieinvesteringarna under februari 2022 har sett ut, och det syntes en ökning i de flesta kategorierna. Störst ökning syns i dagspress storstad, som har en tillväxt på 40 procent. Även onlinevideo och utomhusreklam är populära, med tillväxt på 34 procent i båda kategorierna. Ackumulerat, under årets två första månader, är utomhus/trafikreklam den mediekategori som har ökat mest med en positiv tillväxt om 86,7 procent.
Direktreklam/Annonsblad ser en negativ tillväxt om 21 procent, och även populärpress minskar med 8 procent. Ackumulerat under både januari och februari backar även dagspress kväll och landsort.
– För femte månaden i rad ökar medieinvesteringarna dubbelsiffrigt. Förvisso möter siffrorna svaga jämförelsetal från föregående år, men inledningen på 2022 visar tydligt att investeringarna är tillbaka på de nivåer som gällde för pandemin. De olympiska spelen har sannolikt bidragit till den kraftiga ökningen i februari och tv står för den största ökningen i kronor, 75 miljoner mer än samma månad föregående år, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Enligt Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå, kan man förvänta sig att utomhus och trafikreklam kommer fortsätta öka, delvis på grund av riksdagsvalet. Dessutom ser han en trend där digitala kanaler och rörligt ökar.
– Under februari fortsatte även de digitala kanalerna att öka, detta drivs av onlinevideo. Ökningen hittills i år för de samlade digitala kanalerna är 17 procent och för onlinevideo är ökningen 46 procent. Rörlig bild på alla plattformar växer snabbt – annonsörer söker bred räckvidd med en kombination av tv och online video, säger han.
Bild 1/3