Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Medieinvesteringarna ökar kraftigt – men dagspress blöder

Publicerad: 8 februari 2022, 09:25

Investeringarna i utomhusreklam ökar i januari 2022.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Under årets första månad ökade medieinvesteringarna med nära 30 procent. Utomhusreklam och trafikreklam pekas ut som månadens vinnare enligt siffror från Mediebyråbarometern: ”Den fjärde högsta januarinoteringen någonsin”, säger Daniel Eriksson.


Ämnen i artikeln:

MedievalNyheter

Under årets första månad ökade medieinvesteringarna med 27,4 procent, jämfört med samma månad föregående år. En majoritet av mediekategorierna uppvisade positiv tillväxt under månaden.

Utomhus, trafikreklam och radio nådde rekordnivåer under månaden med en tillväxt om nära 150 procent, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

En förklaring till att siffrorna är högre än förra året beror också på att januari i år hade en extra faktureringsdag. Men enligt Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, var det trots det en stark månad.

– Januari 2022 hade dock en faktureringsdag mer än januari 2021, vilket betyder att en normal ökning skulle ligga på cirka 15 procent. Men ökningen i januari ligger på 27,4 procent och är därmed den fjärde högsta januarinoteringen någonsin för Mediebyråbarometern, säger han.

”Dagstidningarna måste vara mycket pressade”

Kategorin ”dagspress kväll” gjorde däremot dåligt ifrån sig och visade på en negativ tillväxt och föll med 52 procent. Även dagspress storstad och direktreklam och annonsblad visade på negativ tillväxt under årets första månad.

– De digitala kanalerna har inte drabbats lika hårt av pandemin som övriga analoga mediekanaler, och följaktligen är tillväxten för digitala medier mindre i januari. Men inom de digitala kanalerna sker en snabb förflyttning mot video och kategorin online video gjorde all-time-high i januari med en mycket kraftig ökning om 49,9 procent. För de tryckta medierna ser det dock betydligt mörkare ut. Trots en kraftig tillväxt på mediemarknaden i övrigt, och svaga jämförelsetal från 2021, backade investeringarna inom print. Värst drabbad i januari var dagspress kväll och dagspress storstad. Dagstidningarna måste vara mycket pressade av snabbt fallande annonsintäkter och kraftigt höjda papperspriser – vi har redan sett nedläggningar av lokala tidningar som en följd av detta. Tidningarna tar visserligen igen delar av tappade intäkter i digitala kanaler, men långt ifrån allt, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Ämnen i artikeln:

MedievalNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.