Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Medieinvesteringarna på väg mot all time high i år

Publicerad: 8 November 2016, 10:41

Foto: Andreas Elgstrand

Årets tredje kvartal blev rekord med en tillväxt på 7,3 procent enligt IRM:s siffror.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamMedieinvesteringarMadeleine ThorIRM

Med Fotbolls-EM och Sommar-OS blev årets tredje kvartal en rejäl fest för många medier. Enligt IRM omsatte den totala mediemarknaden 7,9 miljarder kronor under perioden vilket är den högsta uppmätta siffran någonsin.

– Inte sedan 2011 har vi sett en tillväxt på dessa nivåer, det är fantastiskt kul att marknaden nu verkligen lyfter. Vi är på väg mot ett nytt all-time-high. IRM bedömer att medieinvesteringarna passerar 34 miljarder med god marginal under 2016, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Den stora vinnaren under kvartalet blev utomhus som ökade med nästan 20 procent jämfört med samma period i fjol. Även radio tillhörde vinnarna med en ökning på 14 procent. Enligt IRM:s siffror växte tv med dryga 3 procent, och det är första kvartalet sedan början på 2014 som mediet noterar positiv tillväxt.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.