Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Medieinvesteringarna slår rekord

Publicerad: 7 November 2017, 08:02

Oktober månad blev den starkaste någonsin sedan Mediebyråbarometern startade.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerMediebyråer

Totalt förmedlades drygt 1,65 miljarder kronor under oktober månad, vilket är den högsta noteringen sedan mätningarna startades. Allra starkast gick medieslagen radio, utomhus/trafikreklam och DR/Annonsblad liksom internet.
– Medieinvesteringarna går på högvarv och i oktober slår medieinvesteringarna all time high. Den näst starkaste månaden i Mediebyråbarometerns historia är oktober 2016, så följaktligen möter samtliga mediekategorier mycket starka siffror i denna mätning, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

Den största mediekategorin TV backade med 6,5 procentenheter, men oktober var fortfarande en stark månad.
– Det är den tredje högsta månadsnoteringen någonsin för kategorin. Minskningen kan i stor utsträckning härledas till Discovery Networks Sweden och konflikten med Com Hem då kompensationer till kunder tycks ha utgått i oktober. Hade konflikten inte inträffat skulle omsättningen för TV ha varit större, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Printkategorierna går fortsatt kräftgång trots brinnande högkonjunktur. Sämst gick det för kategorierna Dagspress storsdad och Dagspress kväll.
– Trots att branschen slår all time high brottas de tryckta tidningarna med stora nedgångar i annonsintäkter. Dagspress storstad, kvällspress och populärpress minskar samtliga med mer än 20 procent. Endast landsortspress klarar sig bra och noterar i princip samma nivå som föregående år, säger Jochum Forsell.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.