Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Medieköpen backade i februari

Publicerad: 7 mars 2017, 08:38

Knappt en miljard kronor förmedlades av Sveriges Mediebyråer under februari. Det är en minskning med drygt 14 procent jämfört med i fjol, visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernMediebyråerSveriges Mediebyråer

Minskningen beror dock till stor del på icke periodiserad data då februari 2017 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2016. Detta påverkar främst den största mediekategorin tv som backade med 22,8 procent. De enda medieslagen som ökade under månaden var radio och bio.
– Trots en faktureringsdag mindre ökar radio med hela 19,2 procent, vilket är den högsta februarisiffran sedan Mediebyråbarometern startades. Att kategorin internet backar ligger enligt förväntan. Men det sker stora förflyttningar inom den digitala annonseringen. Den traditionella displayannonseringen minskar till förmån för sociala medier och online video. Vi kan också se att beordrad annonsering tappar till programmatiska köp. Inom en snar framtid kommer Mediebyråbarometern att börja redovisa dessa siffror, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Den kategori som backade mest under februari var sök. Minskningen för printkategorierna fortsatte också.
– Tappet i februari uppgick till minus 12,8 procent. Återigen är det storstadspress och kvällspress som i princip står för hela minskningen, minus 20,1 respektive minus 26,9 procent. Dessa två kanaler har riktigt stora problem; annonspriserna sjunker stadigt, utan att efterfrågan för den skull ökar, kommenterar Jochum Forsell, vice vd IUM.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.