Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 10 Maj 2016, 07:25
Medieinvesteirngarna, förmedlade av Sveriges Mediebyråer, ökade med 3,3 procent i april. Vinnare var bio, utomhus och tv.
Efter en svag start på året har medieinvesteringarna tagit fart igen. Det visar färska siffror från Mediebyråbarometern som görs av Sveriges Mediebyråer. I April steg de med 3,3 procent till cirka 1,3 miljarder kronor.
– April uppvisar en svag tendens uppåt för medieinvesteringarna, ackumulerat 2016 ligger köpen på en oförändrad nivå jämfört med 2015, säger vd Staffan Slörner i en kommentar.
Tv, utomhus och bio var de tre medieslag som ökade mest under april månad. Utomhus/trafikreklam nådde nästan 100 miljoner i april, en summa som endast nåtts vid tre tillfällen de senaste tre åren.
– Efterfrågan på massmedia, i kombination med mer riktad - digital kommunikation - är fortfarande hög, vilket leder till ökningar för både utomhus och TV, säger Staffan Slörner och tipsar om Stockholm Media Week i nästa vecka, då dessa frågor kommer att avhandlas.
För printkategorierna fortsätter nedgången. Landsortspress tappar minst, fackpress och kvällspress mest.
– Förlorarna är återigen de tryckta tidningarna, även om nedgången i april ligger helt i linje med förväntningarna. Noterbart är att de samlade printköpen uppgick till knappt 223 miljoner kronor i april; 2012 var den noteringen 367 miljoner – en nedgång med en 39 procent på endast fyra år, kommenterar Jochum Forsell, vice vd IUM.
Fredrik Thambert