Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Medieköpen ökade i april

Publicerad: 10 Maj 2016, 07:25

Medieinvesteirngarna, förmedlade av Sveriges Mediebyråer, ökade med 3,3 procent i april. Vinnare var bio, utomhus och tv.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges Mediebyråer

Efter en svag start på året har medieinvesteringarna tagit fart igen. Det visar färska siffror från Mediebyråbarometern som görs av Sveriges Mediebyråer. I April steg de med 3,3 procent till cirka 1,3 miljarder kronor.
– April uppvisar en svag tendens uppåt för medieinvesteringarna, ackumulerat 2016 ligger köpen på en oförändrad nivå jämfört med 2015, säger vd Staffan Slörner i en kommentar.

Tv, utomhus och bio var de tre medieslag som ökade mest under april månad. Utomhus/trafikreklam nådde nästan 100 miljoner i april, en summa som endast nåtts vid tre tillfällen de senaste tre åren.
– Efterfrågan på massmedia, i kombination med mer riktad - digital kommunikation - är fortfarande hög, vilket leder till ökningar för både utomhus och TV, säger Staffan Slörner och tipsar om Stockholm Media Week i nästa vecka, då dessa frågor kommer att avhandlas.

För printkategorierna fortsätter nedgången. Landsortspress tappar minst, fackpress och kvällspress mest.
– Förlorarna är återigen de tryckta tidningarna, även om nedgången i april ligger helt i linje med förväntningarna. Noterbart är att de samlade printköpen uppgick till knappt 223 miljoner kronor i april; 2012 var den noteringen 367 miljoner – en nedgång med en 39 procent på endast fyra år, kommenterar Jochum Forsell, vice vd IUM.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.