Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Medieköpen ökade i januari

Publicerad: 7 februari 2017, 08:01

Foto: Colourbox

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 14,9 procent i januari. Bäst gick tv.


Ämnen i artikeln:

Jochum ForsellMediebyråbarometernSveriges MediebyråerMediebyråerStaffan Slörner

Under årets första månad ökade medieinvesteringarna med 14,9 procent, jämfört med samma månad föregående år. Störst tillväxt hade tv, fackpress och bio för. Tillväxten kan till viss del tillskrivas en extra faktureringsdag jämfört med januari 2016. Främst för tv som ökade med hela 38,6 procent till 452 miljoner kronor.
– Det förklaras delvis av en extra faktureringsdag och höjda priser, men samtidigt har TV-stationerna ett mindre lager att sälja än tidigare. Nya TV-kunder har kommit in i på marknaden, och befintliga TV-annonsörer har ökat sina investeringar. Uppenbarligen ser annonsörerna att TV driver en stark effekt och ROI, trots minskat tittande. Ryktet om TVs död är alltså inte bara överdrivet – det är fel, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.

Även utomhus, fackpress, radio och bio ökade under januari.
– Januari uppvisar höga nivåer och trots viss periodiseringseffekt är detta en mycket stark start på året. Annonsmarknaden är, av allt att döma, inne i en högkonjunktur, kommenterar Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Mindre bra gick det för kategorierna sök, dagspress storstad, dagspress kväll, populärpress samt dagspress landsort.
– Även om delar av printinvesteringarna flyttas till tidningarnas digitala kanaler, kan vi konstatera att den svagt positiva trend som print uppvisade 2016 kan vara bruten i och med en svag januari, menar Jochum Forsell.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.