Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Medieköpen ökade under Q3

Publicerad: 3 november 2015, 13:55

Medieinvesteringarna ökade med 1,7 procent under det tredje kvartalet 2015, enligt IRM. De digitala kanalerna ligger bakom ökningen.


Ämnen i artikeln:

IRMMadeleine ThorMedieinvesteringar

I dag presenterar IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik) medieinvesteringarnas utveckling under det tredje kvartalet i år. Totalt uppgår de till drygt 7,3 miljarder kronor. Det är 1,7 procent högre än under samma period i fjol.

– De digitala medierna går från ett styrkebesked till nästa. Förklaringen är den konstanta innovation som vi sett inom den här delen av branschen. Nu är det mobilmarknadsföringen, webb-TV samt sökordsmarknadsföringen som drar och som hjälper marknaden att nå nya höjder, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

Den digitala tillväxten landade över 20 procent, och inte sedan 2008 har de digitala medierna uppvisat samma ökningstakt. Eftersom marknaden nu är mer än fördubblad så är dagens tillväxt än mer av en prestation, slår IRM fast.

En nyhet som de nu presenterar är en utbrytning av mobil display. Det är ungefär en tredjedel av mobilmarknadsföringen som tillfaller den typen av marknadsföring.

– Det är vår ambition att framöver arbeta med fler digitala nedbrytningar för att kunna erbjuda ännu mer nytta till de som är aktiva inom dessa områden, kommenterar Madeleine Thor.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.