Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Medieköpen ökade under sommaren

Publicerad: 12 Augusti 2014, 07:38

Under juni och juli ökade medieinvesteringarna, enligt siffror från Sveriges Mediebyråer. Kategorierna internet och sök fortsatte sin tillväxt medan print och tv föll tillbaka.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerStaffan Slörner

Till och med juli månad i år har medieinvesteringarna som förmedlats via Sveriges Mediebyråer stigit med två procent jämfört med samma period i fjol. Uppgången har fortsatt under sommaren, även om juli månad minskade något. Sammalagt förmedlades 1,5 miljarder kronor under de två sommarmånaderna.

Bland de negativa nyheterna återfinns printmedierna, som länge har tappat i mätningen. Men också den största kategorin tv, som uppvisar en mindre tillbakagång under årets första sju månader.  

– Vi ser exempelvis att fotbolls-VM verkar ha gynnat utomhusmarknaden, som ökar med 32 procent under sommaren och hittills i år med drygt 9 procent. Däremot verkar printmedier och TV totalt sett inte lyckats kapitalisera på mästerskapet. TV ökar endast med 1 procent för sommarmånaderna och hittills i år har kategorin backat med 1 procent. Samtliga printkanaler tappar jämfört med juni och juli föregående år, totalt med drygt 10 procent, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

Att print, och i synnerhet kvällspressen, tappar under ett stort mästerskap är ovanligt. Men det visar på den stora strukturomvandlingen där annonskronorna slussas till nätet.  

– Under stora idrottsevenemang brukar kvällspressen lyckas öka sin försäljning men så är inte fallet över fotbolls-VM då kategorin backar drygt 5 procent. Det vägs sannolikt upp av en ökad annonsförsäljning till tidningarnas web-sidor och mediekategorin internet ökar med hela 26 procent under sommaren, vilket är en markant större ökning än tidigare månader, kommenterar Jochum Forsell, vice vd IUM.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.