Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 17 februari 2015, 13:18
Medievinnarna under fjolåret.
Två år på raken sjönk medieinvesteringarna i IRM:s mätningar. Men 2014 blev ett trendbrott. I fjol steg investeringarna med 1,6 procent till knappt 32 miljarder kronor.
Digitalt, utomhus, bio och radio. Det var medieslagen som var vinnare under 2014 enligt IRM.
På det digitala området var det särskilt investeringarna i mobilreklam (+65 procent) och webb-tv (+56 procent) som steg mest procentuellt sett. Även sökord och displayannonser växte.
– Nu summerar vi ett 2014 med tillväxt, vilket är glädjande. Men smolket i bägaren blev den svaga utvecklingen under det fjärde kvartalet, då investeringen backade med 1,3 procent jämfört med samma kvartal föregående år, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.
Utvecklingen för 2015 är oviss men hänger nära ihop med annonsörernas vilja att gå i tv.
– Avgörande för utvecklingen under 2015 blir utvecklingen för reklaminvesteringen i TV, och den är svårbedömd i nuläget, säger Madeleine Thor
Fredrik Thambert