Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Medieval: kassaband på ICA

Publicerad: 25 Juni 2014, 12:27

Skånebolaget Svensk Kassabandsreklam anser sig ha hittat ett outnyttjat reklamutrymme – de svarta banden i matkassan. Bolaget kör nu reklam för bland annat Aftonbladets VM-bilaga i 70 ICA-butiker, varav uppemot 15 i Stockholm. Svensk Kassabandsreklam för även diskussioner med ICA, Axfood och Coop centralt.


Ämnen i artikeln:

CoopAxfoodIca

- ICA-handlare tjänar inte bara pengar på reklamen vi säljer, utan man säljer också fler varor i butiken, säger Peder Alberoth, vd och delägare på Svensk Kassabandsreklam.

Bolaget har legat i utvecklingsfas under ett par år för att hitta rätt metoder för att dekalerna inte ska spricka när de körs runt banden och även hålla för att tunga matvaror ställs på dem.

I höst var man dock klar med utvecklingsbiten och inledde testkörning i ett 30-tal butiker.

- Det rör sig så många människor genom kassorna att vi pratar om en kontaktkostnad på 1-2 öre, säger Peder Alberoth.

Han menar också att man når konsumenten vid exakt rätt tillfälle – det vill säga när denna köper varorna.

Svensk Kassabandsreklam inledde verksamheten med att sätta dekaler på gummibanden, men när man upptäckte att bolaget New Ad Sweden tryckte kassaband med reklam direkt på banden insåg man att man hade gemensamma intressen och valde att slå ihop bolagen till Svensk Kassabandsreklam.

Peder Alberoth menar att den stora fördelen med reklam på svarta kassaband är att man når alla möjliga människor i samhället till låga kostnader.

Men ni når inte specifika målgrupper med reklam på kassabanden?
- Utomhusreklam har samma problem. Den stora skillnaden mellan utomhusreklam och oss är att vi kan ge statistik på hur många som nås av reklambudskapen, säger Peder Alberoth.

Kampanjerna körs i fyra veckor – förutom Aftonbladet kör man också reklam för exempelvis Alvedon. Det vill säga produkter som ligger nära kassan.

Svenska Kassabandsreklam består idag av fyra personer, varav tre är delägare.

Man har en finansiär på ingång, men bläcket har inte torkat ännu.
- Det är inget företag i dagligvaruhandeln eller liknande, säger Peder Alberoth.

Peder Alberoth har tidigare jobbat som vd inom profil- och presentreklambranschen, medan bolagets upphovsman Lars Persson har en köpmannabakgrund.

ICA Supermarket i Kungsbacka har använt Svensk Kassabandsreklam i tre omgångar med tvåveckors intervaller ännu.

Butikschefen Anders Furéh har inte hunnit undersöka om man kan se någon effekt på försäljningen ännu. Butiken får också en andel av reklamintäkterna.
- Ja, annars skulle vi inte göra det, säger han.

Han ser ingen anledning att avbryta försöken eftersom Svensk Kassabandsreklam sköter allt.

- Det är inget merjobb för oss överhuvudtaget och det är ju positivt att vi kan få extra intäkter, säger Anders Furéh.

Han har heller inte hört några negativa reaktioner från kunderna.
- Jag tror att det blir reklam som man inte tror att man har sett, men som man ändå påverkas av, säger Anders Furéh.

ICA Kvantum i Ulricehamn är ytterligare en av de butiker som har fått reklambudskap på sina kassaband. Här har man jobbat med det ett par månader.

- Det ser väldigt proffsigt ut, men jag har ännu så länge inte märkt att vi har pumpat ut mer varor precis, säger Daniel Törnblad som är ställföreträdande chef i butiken.

Han kan inte påminna sig om att man har fått några särskilda reaktioner från kunderna och han är också tveksam till om man verkligen vill ta till sig ytterligare reklambudskap då man redan är klar med sina inköp.

- Jag tycker som sagt att det är riktigt, riktigt snyggt. Och det är ganska tidlös reklam, säger Daniel Törnblad.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

CoopAxfoodIca

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.