Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Medievalet som försvann

Publicerad: 30 Januari 2014, 12:41

Infoglidern väckte uppseende på Stockholms gator.

Det rullande medievalet Infoglider dök upp som en innovativ reklamplats i medievalsdjungeln. Men livstiden blev kort. – Det var svårt att få in fler kunder, och jag plöjde ner för mycket pengar i patentkostnader i stället för att utveckla produkten, säger entreprenören Tomas Sköld.


Tomas Sköld och säljaren David Olsson hoppades på att Infoglidern skulle bli en stor framgång, "en innovation av samma kaliber som Tetra Pak". Det sa duon till Resumé hösten 2011 då det nya medievalet hade gjort sin jungfruresa.

Tomas Sköld arbetade tidigare på ett reklambolag och konstaterade att det är väldigt dyrt och ineffektivt med vanliga reklampelare.

Han kom på idén att en mobil reklampelare borde vara mycket bättre – och då föddes InfoGlider.

Att köpa annonsplatsen kostade 1 300 kronor per timme – sedan rullade Infoglidern, med hjälp av en promenerande "förare”, runt på stadens gator med budskapet.

Offerta var en av de första kunderna och noterade inledningsvis nöjt att det gav en försäljningseffekt.

Men trots det var det svårt att etablera den nya reklamplatsen. Antalet nya kunder var helt enkelt inte tillräckligt stort och produkten var inte färdig.

–       Jag hade inga pengar till att utveckla den vidare, jag hade behövt förfina Infoglidern en del, säger Tomas Sköld till Resumé.

Han är ändå nöjd att han vågade att satsa.

–       Ja, absolut, annars vinner man inget.

Numera säljer Tomas Sjöberg fiskedrag på sin sajt Dittdrag.se.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.