Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 8 september 2015, 14:36
Trenden med Unboxing-filmer växer på Youtube. Nu försöker Mercedes-Benz återge en känsla av att köra bilmärkets nya suvar med hjälp av ANR BBDO och Klirr Stockholm.
Unboxing-filmer är ett växande fenomen på Youtube där man i dag får över 21 miljoner sökträffar på "unboxing". Genren går ut på att människor bokstavligt talat packar upp något de köpt och filmar det hela. När nu Mercedes-Benz lanserar tre nya suvar är en del av kommunikationen två unboxing-filmer som går in på djupet i bilarna. Det är Mercedes-Benz byrårer ANR BBDO och Klirr Stockholm som tillsammans tagit fram konceptet "Äger. Oavsett underlag" för de nya suvarna.
Konceptet ska illustrera bilarnas körbarhet. I uppdraget från Mercedes- Benz skulle byråerna helst presentera bilarna på ett sätt som skiljer ut sig från den traditionella, generiska bilreklamen.
– Med unboxing-filmerna vill vi hitta ett eget uttrycksätt i kommunikationen vid lanseringen. Filmerna påminner en del om "in-depth"-filmer som de som är i bilköpartankar ofta tittar på. Vi har helt enkelt mixat två genrer med våra filmer, och unboxar bilarna på olika underlag som en följd av konceptet, säger Victoria Heindorff-Meuller, marknadschef Mercedes-Benz Sverige i ett pressmeddelande.
Kampanjen för "Äger. Oavsett underlag" har sin tyngdpunkt i digitala medier, men stöttas av en rejäl budget även för tvc och print när den rullar igång i mitten av september.
Klirr och ANR BBDP har tagit fram kampanjen, medan produktionsbolaget Crisp Film har producerat filmerna.