Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Metro storsatsar på branded content

Publicerad: 8 Juni 2016, 08:11

Metro bygger upp en ny branded content-avdelning under ledning av den tidigare sociala medier-redaktören Tomas Lundin.


Ämnen i artikeln:

Eric LjunggrenMetroContent

Branded content och native advertising är på snabb frammarsch, och Metro vill ta del av den växande kakan. Därför bygger de just nu upp en specialiserad avdelning för att skapa innehåll i samarbete med annonsörer.

Metros branded contentavdelning består av den tidigare sociala medier-redaktären Tomas Lundin, tillsammans med nyrekryterade nativespecialisten Ricki Petrini, med bakgrund från bland annat Improveme.se och Procter & Gamble, analytikern Charity Odum, säljaren Anton Stiglund, webb-tvspecialisten Adam Hogbring och tidigare DN-redaktören Mattias Bergman.  
– Jag har gjort nästan allt på Metro men det här är det största steget hittills. Jag tar med mig läsartilltalet och fingertoppskänslan från redaktionen för att vara med och bygga något helt nytt, säger Tomas Lundin som får titeln commercial editor.

Metro har satsat hårt på att nå ut i sociala medier (i synnerhet Facebook) och det tänket kommer även att genomsyra den kommersiella avdelningen. Dock kommer tydlighet och transparens vara viktig ledord, försäkrar de.
– Metros självklara mål är att vårt nativematerial ska vara minst lika uppskattat av läsarna som vårt redaktionella material, kommenterar Eric Ljunggren, chefredaktör.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Eric LjunggrenMetroContent

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.