Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 24 April 2014, 08:08
Den 25 maj är det val till Europaparlamentet. Miljöpartiet väljer att helt och hållet skrota tv-reklam och satsa på nätet i stället. – Det är ett viktigt beslut från oss att vi inte satsar på tv-reklam i det här valet jämfört med tidigare val, säger Emma Rung, kampanjledare på Miljöpartiet.
Miljöpartiet vill satsa på plattformar där man skapar engagemang och lust i stället för vanlig tv-reklam. Och då är det nätet som gäller.
– Vi vill ha en valrörelse där vi når människor i deras vardag, Vi vet att många människor tillbringar mycket tid på nätet och framförallt unga personer, säger Emma Rung, kampanjledare på Miljöpartiet.
Miljöpartiet vill skapa en dialog med svenskarna i stället för en enkelriktad kommunikation som gärna blir fallet när det gäller just tv-reklam, resonerar Emma Rung.
Partiets fokus ligger på att lyfta frågorna om klimatet samt ett öppet Europa.
– Vi vill skapa mer öppna gränser. Sverige kan inte lösa flyktingströmmar från Syrien på egen hand exempelvis, utan hela Europa behöver ta ett grepp om det. Europa behöver även kavla upp ärmarna när det gäller klimatfrågorna, säger Emma Rung.
Ni brukar inte vara särskilt positiva till reklam lever ni verkligen som ni lär med tanke på ni satsar på reklam inför EU-valet?
– Kommunikation är avgörande för att skapa en debatt inför EU-valet, säger Emma Rung.
Miljöpartiet vill även spegla att valet till Europaparlamentet handlar om tydliga kontraster. Det vill säga ett Europa som å ena sidan är öppet, å andra sidan stänger gränser.
– Ytterst handlar valet om att få ett Europaparlament som lyfter sådana frågor eller som inte gör det, säger Emma Rung.
Karl-Johan Byttner