Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Miljöpartiet ratar tv-reklam inför EU-valet

Publicerad: 24 April 2014, 08:08

Den 25 maj är det val till Europaparlamentet. Miljöpartiet väljer att helt och hållet skrota tv-reklam och satsa på nätet i stället. – Det är ett viktigt beslut från oss att vi inte satsar på tv-reklam i det här valet jämfört med tidigare val, säger Emma Rung, kampanjledare på Miljöpartiet.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietEmma RungEU-valet

Miljöpartiet vill satsa på plattformar där man skapar engagemang och lust i stället för vanlig tv-reklam. Och då är det nätet som gäller.

–  Vi vill ha en valrörelse där vi når människor i deras vardag, Vi vet  att många människor tillbringar mycket tid på nätet och framförallt unga  personer, säger Emma Rung, kampanjledare på Miljöpartiet.

Miljöpartiet  vill skapa en dialog med svenskarna i stället för en enkelriktad  kommunikation som gärna blir fallet när det gäller just tv-reklam, resonerar Emma Rung.

Partiets fokus ligger på att lyfta frågorna om klimatet samt ett öppet Europa.

–  Vi vill skapa mer öppna gränser. Sverige kan inte lösa flyktingströmmar  från Syrien på egen hand exempelvis, utan hela Europa behöver ta ett  grepp om det. Europa behöver även kavla upp ärmarna när det gäller  klimatfrågorna, säger Emma Rung.

Ni brukar inte vara särskilt positiva till reklam lever ni verkligen som ni lär med tanke på ni satsar på reklam inför EU-valet?
– Kommunikation är avgörande för att skapa en debatt inför EU-valet, säger Emma Rung.

Miljöpartiet  vill även spegla att valet till Europaparlamentet handlar om tydliga  kontraster. Det vill säga ett Europa som å ena sidan är öppet, å andra  sidan stänger gränser.

– Ytterst handlar valet om att få ett Europaparlament som lyfter sådana frågor eller som inte gör det, säger Emma Rung.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.