Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 22 februari 2018, 12:33
I samarbete med reklambyrån Ingo lanserade Mini i fredags sitt nya koncept "Life with Mini" med en bilaga i Dagens industri. Nästa steg blir stortavlor som du kan köra på.
Den interaktiva bilagan i Di blev första steget i Ingos nya koncept. Byrån och bilmärket har tillsammans utgått från kommunikationen borde visa att livet med en Mini är lite roligare. I dagarna sattes stortavlor upp på strategiska platser där telefon kan förvandla reklamytorna till bilbanespel.
Tekniken i appen "Life with Mini" bygger på Apples plattform ARKit som lanserades i höstas. I appen riktar användaren kameran mot stortavlan, då dyker en Mini upp och spelet kan börja med det klassiska villkoret: Snabbast vinner?
– När vi beslutade att göra en bilaga och stortavla så ville vi göra det på Mini:s sätt. Livet med Mini är lite roligare och det vill vi även att kommunikationen från Mini ska vara. Det gör vi genom att utnyttja de enheter vi gör på samma sätt som med våra bilar, "Creative use of space", säger Tina Jarlerud, head of marketing Mini Northern Europe i ett pressmeddelande.
Detta är de första enheterna i samarbetet mellan Ingo och Mini som påbörjades hösten 2017.
– Mini har sen första bilen rullade av produktionslinjen haft köregenskaper och en gokartkänsla som ingen annan. Nu väljer vi att lyfta fram det på ett nytt sätt genom en interaktiv bilbana. Givetvis slår inget att köra en MINI på riktigt men vi hoppas att detta är ett startskott till provkörning, säger Björn Ståhl, executive creative director på Ingo i en kommentar.
Kampanjen kommer även att synas i print, digitalt, sociala medier samt hos återförsäljare i hela Norden.
Arbetsgrupp
Mini
Tina Jarlerud, Head of Marketing MINI Northern Europe
Malin Dahlgren, MINI Marketing Communication Specialist
INGO
Max Hultberg, Art Director
Seamus Andersson, Copywriter
Jenny Hansen Lindholm, Final Art
Björn Ståhl, Executive Creative Director
Stefan Kindgren, Digital Creative Developer
Henrik Österman, Digital Account Director
Cecilia Besserer, Planner
Anna Odengard, Account Manager
Ylva Jakobsson, Account Director