Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Minispelen som ska öka ungas intresse för transportbranschen

Publicerad: 16 April 2015, 09:08

Hur får man ungdomar intresserade av transportbranschen? Lanseringen av en serie småspel är ett försök – från Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TVA).


Ämnen i artikeln:

ShoutSticky Beat

– Spel som kommunikationskanal är väldigt intressant. Här skriver vi ingen på näsan, utan ger på ett underhållande sätt ett smakprov på transportsektorn, säger Elaine Brun, projektledare på TYA.

Spelen har tagits fram av den digitala byrån Sticky Beat. Ambitionen var att skapa ett spel som ska få ungdomar att inse att transportbranschen handlar om mer än att köra lastbil. Totalt har sex minispel tagits fram där man får följa en vara hela vägen från lossning i hamn till leverans hos kunden och därefter fakturering.

Tidigare har Sticky Beat, tillsammans med kommunikationsbyrån Shout, tagit fram "Helix – den roliga kön" som de nått stora framgångar med.

– Vi har fått många spelförfrågningar efter Helix, säger Henric Byström, projektledare på Sticky Beat. Det som är extra kul med det här projektet är att det följer vad vi kallar 10 procent-regeln; att man ägnar 90 procent av spelet åt att låta spelare ha kul och tio procent till varumärket. Har man tillräckligt mycket mod att göra spel på det sättet kan man verkligen nå ut till sin målgrupp och det modet har TYA.

Förhoppningen är att nå ut till ungdomar i mellan- och högstadiet. TVA planerar också att besöka flera skolor och då är tanken att man ska ta utgångspunkt i spelen.

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

ShoutSticky Beat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.