Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Misshandlad kvinna på Tinder ska uppmärksamma kvinnovåldet

Publicerad: 23 September 2015, 08:19

Norska Plan har gjort sig kända för sina vågade kampanjer. I Triggers senaste kampanj har man skapat ett konto på Tinder med en ung kvinna som uppenbart har blivit utsatt för våld. Dejtingappen har stängt profilen vid flera tillfällen.


Ämnen i artikeln:

PlanTinderTrigger

För snart ett år sedan startade välgörenhetsorganisationen Plan en en bröllopsblogg där norska flickan "Thea" 12 år skrev sitt äktenskap – att hennes mamma hade bestämt att hon skulle gifta sig med 37-årige "Geir". Bloggen, som till från början inte kunde spåras till Plan spreds med ilfart i sociala medier och väckte folks ilska.

Det hela visade sig vara en insamlingskampanj där Plan ville hjälpa unga flickor runt om i världen att slippa bli bortgifta mot sin vilja.

Nu chockar Plan norrmännen igen. I söndags lanserades den omfattande kampanj "Min lov" på nätet mot kvinnovåld, skriver Kampanje. I samarbete med byrån Trigger använder Plan alla kanaler för att sprida bilder på kvinnor som utsatts för våld för att få folk att engagera sig. På Youtube, Facebook, Instagram, Snapchat, Tripadvisor och Buzzfeed sprids en film med arrangerade övervakningsbilder på unga kvinnor som är utsatta för övergrepp i skolan.

På Tinder har Plan skapat ett konto med en profilbild där allt verkar stå rätt till. När någon matchar med kvinnan så ser man att hon blivit utsatt för våld på den andra bilden. På den tredje bilden får användarna budskapet om kvinnor som blir utsatta för övergrepp i skolan.

– Att skapa en kampanj på Tinder kan verka provocerande, men det handlar i grund och botten om att få folk att öppna ögonen och visar vad som finns bakom fasaden, säger Siv Meisingseth kommunikationschef på Plan i Norge till Kampanje.

Plan har blivit utkastade från Tinder flera gånger, men har samtidigt fått 700 matchar. I kampanjen använder sig Plan dessutom av det okonventionella medievalet, Minecraft – det populära spelet där man ensam eller tillsammans med andra spelare kan bygga och riva ner kubkonstruktioner i en 3D-värld.  

Målet med kampanjen är att mobilisera 300 000 kvinnor fram till den 11 oktober, FN:s internationella kvinnodag.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PlanTinderTrigger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.