Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Moderaterna reklamkuppar nyinvigda Citybanan

Publicerad: 10 juli 2017, 12:47

Så här såg det ut vid Station City tidigare i dag.

Foto: Mattias Thorsson

I samband med invidgningen av infrastruktursatsningen Citybanan går Moderaterna ut med budskapet att partiet "byggt en ny arbetslinje" på digitala stortavlor. För Resumé berättar kommunikationschefen om initiativet.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamPolitisk kommunikationModeraterna

Efter nära nio års arbete öppnade Citybanan under söndagen. Vid de nya stationerna Odenplan och Station City hade Moderaterna i Stockholm Stad och län köpt utrymme på de stora digitala utomhustavlorna med budskapet: "Välkommen till Nya Stockholms City: Vi har byggt en ny arbetslinje".

En ordlek med Per Schlingmanns innovationer "Nya Moderaterna" och "Arbetslinjen". Partiet har dessutom lånat den grafiska profilen som användes i samband med Moderaternas omgörning för omkring tio år sedan. Utomhusaktiviteten kombineras med en kampanjfilm som rullar på Facebook och partiets andra sociala plattformar:

– Citybanans öppnande får stor uppmärksamhet och vill inte göra alltför omfattande kampanjer innan valrörelsen nästa år. Då kändes det rätt att göra en begränsad aktivitet kopplat till två av de nya stationerna där Citybanan blir som tydligast, säger Mattias Thorsson Moderaternas kommunikationschef i Stockholms stad och län till Resumé.

Kommer ni att göra mer kommunikation kopplad kring projekt som ni varit med och genomfört?
– Det kan man absolut tänka sig, inte minst när det gäller infrastrukturspolitiska beslut som får en avgörande betydelse för människors vardagsliv. Stockholms län har ju väntat på den här satsningen väldigt länge och nu är vi klara.

Är det bara tack vare Moderaterna som projektet har genomförs?
– Nej, men vi har en stor del eftersom beslutet divits igenom i Stockholms läns landsting där vi har haft makten i tre mandatperioder. Det här är en historisk satsning på infrastruktur. Precis som utbyggnaden av tunnelbanan. Allt har klubbats igenom medan vi har haft makten i landstinget.

Har ni fler kommunikationsinitativ på gång innan valrörelsen?
Det beror helt på den politiska händelseutvecklingen, vi håller dörren öppen. Jag tror personligen att alla partier kommer satsa mer på de digitala kanalerna inför nästa år. Men man behöver stöttning av de fysiska plattformarma, precis som vi har gjort här.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.