Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Mytaste-profiler återupplivar Adtail efter konkursen – vill minska behovet av byråer

Publicerad: 13 april 2017, 09:28

Efter stora ekonomiska problem gick annonsnätverket Adtail i konkurs 2012. Nu startar två tidigare chefer inom Mytaste upp en ny plattform med samma namn som ska förenkla produktannonseringen för e-handlare.


Ämnen i artikeln:

E-handel

Adtail hade dragits med ett skuldberg under en längre tid när bolaget gick i konkurs i oktober 2012 sedan bolaget inte hade lyckats få in tillräckligt med investeringar för att betala fodringarna.

2017 återuppstår Adtail, genom två grundare som inte har någonting att göra med annonsnätverket. Bakom satsningen står i stället Shopello-grundaren Oskar Elvhage och tidigare Matklubben-vd:n Martin Lilliestierna. Båda kommer alltså från börsnoterade Mytastes dotterbolag och nu delar de visionen att skapa en global spelare med en plattform ska underlätta produktannonseringen för e-handlare, spara tid och minska behovet av byråer.

– Adtail var aldrig ett registrerat varumärke. Vi köpte .com domänen av en korean för ca 50 k däremot ägs .se-domänen fortfarande av någon annan. Vår satsning är global därav att vi ville satsa på .com domänen direkt, berättar Oskar Elvhage för Resumé.

Bakgrunden till satsningen är att grundarna ser ett tekniskt grundproblem inom e-handeln där många har svårt att marknadsföra sina produkter på ett effektivt sätt utan att konsultera utvecklare och programmerare.

Grundarna har verkat inom e-handeln de senaste decenniet och slogs av hur många aktörer fastnar i tekniska problem. Adtails verktyg automatiserar marknadsföring för e-handlare. En webbutik bygger upp produktflöden till marknadsplatser genom några klick. Istället för att programmera in ändringar så kan ej tekniska personer göra samma ändringar från vår plattform.

Fram tills nu har de hjälpt omkring 50 e-handlare och ett antal digitala byråer med att anpassa e-handlarnas flöden till marknadsplatser, primärt Google Shopping som lanserade förra året i Sverige. Inom några veckor kommer plattformen att lanseras för alla som bedriver e-handel.

– Vår vision är att det innebär mer kontroll för webbutikerna som även slipper lägga pengar på dyra byråer samt många timmar sparade genom automatisering och machine learning, säger Oskar Elvhage och fortsätter.

– Trots att vi bara har varit igång några månader så har vi redan börjat få bra traction och även investerare har börjat närma sig. Dock har vi ett startkapital redan och kommer att kunna utöka vårt team ett bra tag innan någon extern runda skulle vara aktuell.

Att Oskar Elvhage och Martin Lilliestierna satsar internationellt från start bygger på att det endast finns ett fåtal liknande aktörer på den europeiska marknaden. I USA är marknaden mer mogen och de flesta större e-handlarna använder liknande verktyg.

– Satsningarna är nu främst tekniskt och vi bearbetar marknaden genom att skapa tekniska samarbeten och integrationer med andra aktörer inom e-handel såsom Klarna, Ateles med mera, avslutar Oskar Elvhage.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.