Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Näverslöjd ska fördjupa läsupplevelsen för norsk ljudbokserie

Publicerad: 27 januari 2022, 12:45

När ljudboksserien ”Sagan om Finnskogen” släpps på svenska skickar Bonnier Audio ut ett nybörjarkit i näverslöjd. Initiativet ska förstärka lyssnarupplevelsen.


Ämnen i artikeln:

Bonnier

”Sagan om Finnskogen” är en bokserie som tar med läsaren till 1800-talets djupa finnskogar, i den norsksvenska gränstrakterna. Böckerna är skrivna av den norska författaren Britt Karin Larsen och handlar om människornas kamp för överlevnad och det starka bandet till naturen. I hemlandet har författaren hyllats av kritikerkåren. 2013 beskrev Dagbladets recensent serien som en ”gåva till den norska samtidslitteraturen”.  

För att uppmärksamma att de fyra första delarna i Sagan om Finnskogen nu finns tillgängliga som ljudböcker på svenska, skickar Bonnier Audio ut nybörjarkit i näverslöjd som en bonus till lyssnare för att förstärka upplevelsen under läsningen, men också för att lyfta ”möjligheten att göra något med händerna medan man lyssnar”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

– Näverslöjden är en stark symbol för finnskogarna och något som återkommer genom hela serien. Vi vet också att många av våra lyssnare redan gör saker med händerna medan de lyssnar, så vi ville utnyttja det för att ge en ny dimension till Sagan om Finnskogen, säger Frida Änges, affärsområdesansvarig för digitala böcker på Bonnierförlagen i ett pressmeddelande.

Näverkitet går att beställa på kampanjsidan för bokserien som också beskriver böckerna och initativet mer ingående. 

Näverkiten finns att beställa gratis på www.saganomfinnskogen.se, där det också går att läsa mer om böckerna och initiativet. Antalet kit är begränsat, och lyssnarna uppmanas lägga upp sina näverslöjdade alster på Instagram på #SaganOmFinnskogen.

Arbetsgrupp

Byrå: Eljest Agency

Creative director: Erik Ström

Head of Art: Sofi Widolf

Digital Creator: Filip Skoglund

Creative Production Manager: Sara Mannerström

Projektledare: Martin Mentell Widolf

Näverslöjd: Spångmurs

Bonnierförlagen:

Affärsområdesansvarig digitala böcker: Frida Änges

Affärsområdesansvarig digitala böcker: Anna Mällberg

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Bonnier

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.