Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medieval

Nordea storsatsar på live-tv

Publicerad: 26 Mars 2015, 11:17

Skiss av hur Nordeas studio ska se ut.

Nästa vecka sjösätter Nordea en stor live-tv-satsning. Under tre dagar kommer de köra direktsänt på webben från centralstationen i Stockholm, i samarbete med TV4. – Det är en stor investering, säger Per Backmann, marknadsansvarig på Nordea Sverige.


Ämnen i artikeln:

MinnesotaDDBNordeaPHDTV4 PlayOTW

Den 30 mars till 1 april kommer Nordea att synas på Centralstationen med en studio som sänder live i tre dagar, från åtta på morgonen till sex på kvällen med en paus mitt på dagen.

Temat är "Fråga Nordea" och formatet kommer att likna klassisk morgon-tv, där olika aspekter av privat- och företagsekonomi kommer att avhandlas. SVT-profilen Carin Hjulstöm kommer att fungera som programledare och Pia Sehm (fd. nyhetsankare på TV4) är sidekick. Under dagarna kommer de att ha flera gäster som medverkar, såväl interna som externa.

TV4 Play är mediepartner i projektet, och förutom livestreaming kommer allt material att samlas där för att kunna ses i efterhand. Nordea samarbetar också med DDB som är huvudbyrå, OTW (produktionsbyrå), Minnesota (eventbyrå) och PHD (mediebyrå).  

För att få spridning kör Nordea ett helt nytt bannerformat, där livesändningen kan ses i realtid. Dessa kommer att synas på de stora nyhetssajterna. Utöver det kör de traditionell annonseringen och aktivering i Alex & Sigges och Hannah & Amandas poddar.  

– Vi vet att våra kunder har mycket frågor och funderingar kopplade till privatekonomi och företagande. Vi sitter inne på kunskapen och vill dela med oss på ett bredare sätt än tidigare. Vi vill också utmana de förutfattade meningar som många har kring storbanker. Vi kan vara trygga, transparenta och tillgängliga på samma gång, säger Per Backmann, marknadsansvarig på Nordea Sverige.

Hur mycket pengar satsar ni?
– Det är en stor investering, och det måste det vara för att få ut effekten vi vill ha. Men vi går inte ut med exakta belopp.

Satsningen på content marketing istället för traditionell annonsering är nödvädnig, förklarar Per Backmann.  
– Det funkar inte att pusha ut budskap längre. Privatekonomi bygger på frågeställningar som man vill ha hjälp med. Därför behöver vi satsa på relevant innehåll för kunderna.  

Handelsbanken driver sin egna tv-kanal EFN. Har ni sneglat på dem?
– Nej det kan jag inte påstå. Formatet behöver inte vara en tv-sändning på det sättet. Vi tror att relevanta frågeställningar finns där ute, och det kan man jobba med på olika sätt. Vi ska finnas där kunden finns.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.