Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Nu använder Facebook dina likes för att rikta annonser

Publicerad: 16 september 2015, 11:14

Facebook har under längre tid använt gilla-markeringar och delningar på andra sajter för att addera vad de vet om de 1,49 miljarder människor som använder plattformen varje månad. Nästa månad kommer informationen att användas för att rikta annonser. Men användarna kommer enkelt att kunna bestämma om de inte vill se annonserna.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Enligt AdAge aviserade Facebook att de skulle använda denna data redan i juni 2014. Innan Facebook rullar igång detta projekt kommer användarna kunna välja bort dessa riktade annonser. Människor kommer att kunna ange för Facebook om de inte vill att det sociala nätverket ska visa dem annonser som är baserade på de sidor de besöker utanför Facebook.

I detta läge kommer Facebook inte längre kunna använda data från dessa användare. Möjligheten att hindra Facebook från riktade annonser är inte nytt, men att kunna välja bort riktade reklambudskap utifrån Facebooks inställningar är en ny funktion.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.