Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Medieval
Publicerad: 12 juli 2017, 07:13
Efter en lyckad testperiod lanserar Facebook annonserbjudandet för Messenger.
Facebooks betakoncept med annonser på hemskärmen för meddelandetjänsten Facebook Messenger, där användaren ser en sammanfattning av pågående konversationer, rullas nu ut globalt.
Det avslöjade Facebook Messengers produktchef Stan Chudnovsky i en intervju med Venturebeat. De tester med annonsformatet, som sedan i början av året har genomförts i Australien och Thailand, har fallit väl ut och kommer nu att finnas vid sidan av det de sponsrade inläggen i Facebooks nyhetsflöde.
"Messenger ads",kommer genom ett klick förflytta användaren till varumärkets egna kanaler eller till en chatt i Messenger mellan användaren och varumärket.
Motsvarande tillvägagångssätt kommer användas genom så kallade "Click to Messenger ads", som kommer att finnas på Facebook, Instagram och Messenger. Ett tredje format är sponsrade meddelanden som kan skickas till kunder som redan har en messengerkonversation med varumärket.
För den som vill stänga av annonserma i Messenger, så kommer det inte att gå. För att dölja annonsen kommer användarna kunna klicka på den nedåtgående pilen längst ned till höger i en annonsen.