Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Nu börjar KIT sälja sin plattform till andra företag

Publicerad: 11 Maj 2017, 12:28

Peder Bonnier, vd på KIT.

Foto: Pressbild

KIT öppnar upp sin "heliga graal" – plattformen som de utvecklat i över två års tid. Första externa part som får tillgång till den är digitalbyrån The Amazing Society.


Ämnen i artikeln:

KITSociala medierPeder BonnierThe Amazing Society

KIT har sedan starten talat sig varma sitt innovativa sätt att datasätta materialet som publiceras och distribueras i sociala kanaler. Hela innehållsprocessen, från idé till distribution, är samlad på plattformen "Story Engine". Syftet med verktyget är att med högre precision förutspå hur varje enskild historia bör berättas för att uppnå önskat resultat.

Nu väljer KIT att bjuda in andra aktörer att använda plattformen, genom en form av licenssystem. Först ut blir The Amazing Society.
– Konkret handlar det om att man får tillgång till samma innehållsplattform som vi använder själva, både när vi skapar eget redaktionellt innehåll och i vår creative studio. Verktyget har utvecklats i två års tid och nu öppnar vi upp för externa användare, säger Peder Bonnier, vd och medgrundare av KIT.

Med hjälp av Story engine kan kunderna skapa och distribuera sitt material från ax till limpa.
– Vi jobbar med ett specifikt sätt att datasätta innehåll för att sedan kunna matcha en specifik story med ett specifikt berättande. Det handlar om dataklasser som inte finns i normala redaktionella dataset, exempelvis tonalitet, avsikt och artikeltyp. På andra sidan finns variabler som konsumtion, räckvidd, genomläsning och lojalitet. Kunder och byråer är intresserade av att kunna förutspå framgång med högre säkerhet, och det kan vi hjälpa till med.

Var det här tanken redan från börjannär ni startade KIT?
– Ja, det var det. Vår idé har alltid varit att hitta processer och verktyg för att göra digitalt och socialt berättande bättre. Det finns mycket duktigt historieberättande på marknaden som kan dra nytta av de här verktygen.

Kommer ni ta in fler partners?
– Ja, absolut. Vi auktoriserar kunder på plattformen löpande nu. Amazing Society är en progressiv byrå som redan arbetar mycket med socialt distribuerat innehåll. De ser värdet i att ha en starkare och mer informerad process. Sedan har vi har prioriterat kunder vi redan jobbat med på nativesidan. Plattformen blir bättre ju fler som är på den.

Även andra medier?
– Inte på kort sikt. Men det finns inget som säger att det inte skulle gå att göra.

The Amazing Societys vd Tobias Franzén tror att det nya samarbetet kan hjälpa dem att ta fram mer effektiva kampanjer för sina kunder.
– För oss är det naturligt att utgå från en dramaturgi som fungerar i sociala kanaler och vi har mycket gemensamt med KIT vad gäller att bygga innehåll och kampanjer baserat på datadrivna insikter. Därför ska det bli extra spännande att se hur kombinationen av systemets insikter och den kreativa höjd och analytiska förmåga vår egen personal besitter kan öka effektiviteten och lyfta våra kunders kommunikation ytterligare.

Under sitt första verksamhetsår gjort KIT en förlust på 22 miljoner kronor. Bonnier Growth Media har pumpat in 50 miljoner i verksamheten. Hur det gick förra året vill Peder Bonnier inte berätta.
– Det går bra, enligt plan. Jag kan inte kommentera sådant som inte finns i officiella bokslut. Det här är en ny intäktsmodell för oss som befinner sig i en uppstartsfas. Vår nativeannonsmodell har redan bra fäste. Vi gör allt bättre innehåll både redaktionellt och för våra kunder, vilket känns kul.

Har ni något kapitalbehov?
– Finansieringsfrågor och vår affärsplan är inget jag pratar om.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.