Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medieval

Nu börjar striden om Stockholms gator

Publicerad: 29 september 2016, 08:10

Nya regler gör att animerade annonsplatser dyker upp i Stockholm. Inom några månader kommer skärmar att tändas kring shoppingstråk i städer runtom i Sverige.


Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamClear Channel

Stockholms stad har ändrat sig och tillåter numera rörliga annonsytor utomhus. Formatet är ovanligt i Europa men finns bland annat i London och USA. De nya förutsättningarna i Sverige glädjer både JCDecaux och Clear Channel som nu storsatsar på det nya formatet.

Förra året lade annonsörer knappt 1,25 miljarder kronor på utomhusreklam och marknaden växte med 8,5 procent enligt Institutet för reklam- och mediestatistik.

JC Decaux ska sätta upp hundra nya digitala ytor i shoppingstråken i åtta av Sveriges tio största städer samt Lund. De första är redan uppe, bland annat på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

– Den 3 oktober är 50 skärmar uppe. I resten av städerna går vi live i slutet av november, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux.

Stockholms stads omvändning är ett resultat av ett avtal som JCDecaux har med staden, enligt Magnus Heljeberg. Rörlig reklam på skärmar i tunnelbanor och shoppingcentrum är inget nytt. Men i flera år har det franska företaget försökt få tillstånd för animationer utomhus i Sverige. Även Clear Channel satsar och tände i september åtta skärmar i Stockholm.

– Det är bara att gratulera att de tack vare vårt avtal får möjlighet att sätta upp skärmar, säger Magnus Heljeberg.

De nya animerade skärmarna öppnar flera möjligheter för annonsörerna. Budskapen kan ändras mycket oftare än på papper, en viss reklam kan synas oftare på en passande plats eller så kan den anpassas efter vädret. Klädkedjor till exempel kan visa sitt lagersaldo och berätta hur många byxor av en viss sort som finns kvar.

JCDecaux säljer olika tidsblock som riktas till olika kundgrupper. Prisblocken har olika prisnivåer baserat på vilka kundgrupper som rör sig på stan vid olika tillfällen. Hälften av tiden är vikt åt Stockholms Stad för att de ska informera om till exempel trafikläget eller ge samhällsinformation. Mellan klockan 01 och 05 är skärmarna släckta.

Men det är bara i Stockholm de digitala utomhustavlorna kommer ha rörligt. Regelverket ser olika ut för olika kommuner. Men Magnus Heljeberg gillar ändå statisk digital utomhusreklam, därför att den underlättar bland annat när det gäller att byta budskap.

Hur ser det ut med bygglov?
– Det är därför det här har tagit så lång tid, vi har ju hållit på sedan 2011. Första utmaningen var att få tillstånd för animationer och den andra var att få bygglov och den tredje var att få skärmarna levererade. Men nu har vi bygglov för alla skärmar och ska bara få ut dem, säger Magnus Heljeberg.

Vad händer med affischerna nu – går ni över helt till digitalt?
– Det analoga går fantastiskt bra. Vi har 20 procent tillväxt fram till sommaren på en mediemarknad som ligger ett par procent upp. Vi kommer inte att ersätta våra bästa pappersplatser med digitalt, säger Magnus Heljeberg.

Clear Channel har haft animerade skärmar i tunnelbanan sedan 2011 och har byggt ut nätverket på andra platser i resten av landet. I slutet av oktober kommer företaget att ha 25 skärmar uppe i gatumiljön Stockholm. Byggandet fortsätter kontinuerligt vartefter bygglov fås och platser hittas, enligt Sofie Brange, press- och kommunikationsansvarig på Clear Channel.

– Det är digitalt som gäller för utomhusreklam nu. Det är inget oväntat, alla aktörer är på den här grejen, säger hon.

Vad är speciellt med ert erbjudande?
– Framförallt att vi har en produkt som täcker hela Sverige. Vi säljer över hela landet och i tunnelbanan. Vi har jobbat med digitalt i fem år så det särskiljer oss.

Clear Channel undersöker och söker bygglov på andra platser än Stockholm.
– Men vi vill ha digitala skärmar som är rörliga. Då får man effekten och engagemanget som finns i tv. Är det inte rörligt så faller det på sitt eget grepp. Det är tråkigt när annonsörer kommer med stillbilder. De skulle det aldrig göra till TV4.

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

UtomhusreklamClear Channel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.