Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medieval

Nu får Youtube oväntad konkurrens – från Bauhaus

Publicerad: 12 November 2015, 14:43

Bauhaus lanserar en medieplattform under ledning av Annahita Mojarrad.

Bauhaus tar klivet ut från sågspån och gipsskivor till en helt annan bransch: Mediebranschen. Med Bauhaus Media ska leverantörer ges möjlighet att annonsera på byggvaruhusets egen plattform.


Ämnen i artikeln:

BauhausJohan Saxne

Syftet med satsningen är att Bauhaus ska kommunicera direkt med slutkunden. Tidigare har Bauhaus använt Youtube som plattform för videoinnehåll, men byggvaruhuset tycker att Youtube saknar en bra affärsmodell för företag som vill kapitalisera på sitt videoinnehåll.

– Saker och ting har förändrats i grunden. I dag är våra egna kanaler attraktiva, och vi har fyra miljoner besökare på vår egen sajt. När vi har jobbat med Youtube kan vi inte kontrollera vad som händer innan och efter vi lägger ut innehåll, nu tar vi kontroll på allt. Det är ett sätt att hjälpa leverantörer att bli mer relevanta, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.

Vad är tanken med ett långsiktigt perspektiv?
– Att tillsammans med våra leverantörer öka affären. Vi har många gånger mer relevanta ytor att utnyttja än de vi kan köpa på stan.

Projektet kallas Bauhaus Media, vilken också innehåller videospelaren Bauhaus Play. En projektledare, Annahita Mojarrad, har rekryterats internt för att utveckla det nya affärsområdet.

Plattformen gör det också möjligt att lägga ut videor med köpknappar som leder direkt till Bauhaus e-handel.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

BauhausJohan Saxne

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.